Dansk menneskerettigheds-film spredes ud i Europa

Peter Engholm
25@mail.dk

Lille dansk bureau’s arbejde for Institut for Menneskerettigheder har vundet en udbredelse på europæisk tv.

Man kan deltage i reklamepriser og få hæder. Men i andre sammenhæng kan man også vinde at få spredt sit budskab.

Det er nu sket for Institut for Menneskerettigheder, der har fået lavet en film af det lille danske bureau, Detusch&Luba, som skal sætte fokus på fordomme.

Filmen har fået så god opmærksomhed, at den europæiske organisation, Actresponsible, har udvalgt den til at køre på EuroNews, som organisationen samarbejder med. EuroNews vil køre spottet dagligt i fire måneder.

Spottet vil i den kommende tid også kunne ses i DR OBS. Desuden skal en Facebook-kampagne også bidrage til at relancere spottet herhjemme.

Detusch&Luba er stiftet af Louis Paldrup og Simon de Tusch-Lec og bureauet har som mål at specialisere sig i social reklame.

“Det er noget, der typisk har været håndteret af de traditionelle bureauer, men i udlandet ser man en stigende specialisering og professionalisering af området,” siger Simon de Tusch-Lec.

I Danmark har man ud over Detusch&Luba set enkelte eksempler på specialiserede bureauer. Public Advertising er et og her har man for nylig vundet Forsvarets store budget.

Et andet var The Aid Agency, som dog er blevet lukket.

“Man har tidligere set “social advertising” flirte med kommercielle virkemidler. Men det er en anderledes og mere kompleks opgave, og vi har da også herhjemme set flere eksempler på offentlige kampagner, der er gået helt galt,” siger Simon de Tusch-Lec og nævner Statsministeriets Tronfølge-kampagne.