Dansk modehus med succes klarer markedsføringen selv

Peter Engholm
25@mail.dk

Suppleret med en free-lancer. NN.07 har en filosofi om at anvende få, håndgribelige virkemidler. Til gengæld søger man at mestre dem 110 procent.

Det danske tøjmærke fra 2007, No Nationality, er forkortet til NN.07 – og er en historie på flere plan: Den kan fortælles via enkelte tal, som Berlingske Business bragte i sidste uge, nemlig en egenkapital på 25 mio. kr., der er opbygget, efter at overskuddet er steget med 2-3 mio. kr. pr. år. I seneste regnskabsår var det tæt på 10 mio. kr., og der er nu 17 ansatte.

Men den kan også fortælles gennem en plan om nu at investere ”store millionbeløb i markedsføring”. Og om et selskab som i det store og hele mener selv at kunne håndtere markedsføring – med hjælp fra en enkelt freelancer, eller et enkeltmands-bureau om man vil.

Det er historie-fortællingen, der er fokus på:

”NN.07 er en livsstil og ikke et simpelt produkt, og det kræver, at vi kan formidle vores historie. Og vi tror på, at dét, vi gør, skal vi være bedst til. Derfor gør vi hellere få ting 100-110 procent end at sprede os – for hvis vi gjorde det, så vil der være andre, der er bedre til at vække følelser end os,” siger Tommy Holte, direktør i NN.07, til Bureaubiz.

Han er en af de tre ejere af NN.07, og firmaet er ”villig til at gå de ekstra skridt for at fortælle vores historie”, og det kræver store investeringer i markedsføring.

”Vi sætter ind, hvor markedsføring har størst effekt – og vi har en klar overbevisning om, at det er i forbindelse med købsoplevelsen hos vores samarbejdspartnere. I butikken. Vi har bygget 38 instores i butikkerne, vi dekorerer butiksvinduer, leverer merchandise – og derigennem skaber vi oplevelser,” siger Tommy Holte.

Markedsføringen omfatter også print-annoncering – ikke kun i Danmark, men også i Norge og Sverige, hvor mærket også sælges.

”Vi tror mest på indstik. Skal historien fortælles, så skal det ikke ske drypvis, men gøres massivt,” siger Tommy Holte.

Markedsføringen håndterer NN.07 selv – sammen med bureauet Firewater, der er inde i brandets ”udtryk og signatur – selve DNA’et”. Og det nuværende set-up lægger ikke op til yderligere samarbejder.

”Oprustningen sker primært på de områder, vi allerede begår os på – det vil sige historiefortællingen og at udbrede NN.07-budskabet, både fysisk og online. Vores udvikling kan beskrives som en evolution, ikke en revolution ,” siger Tommy Holte.