Dansk nedtur i Cyber Lions

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Man må håbe, at Buzzanova har stærke arme, for de er ene om at holde den danske cyber-fane højt på shortlisten. En brat opvågnen oven på en ellers flot dansk aften med to bronzeløver.

Oven på en rimelig venlig aften med løver til to bureauer blev det en grum morgen at vågne op til. I hvert fald set med danske øjne, da to shortlister blev offentliggjort: Design og Cyber.

Danmark vandt for nylig 1-0 over Sverige i fodbold. I cyberkategorien i Cannes formår svenskerne at komme stærkt tilbage: 16-1 til de blågule i nomineringer.

Sidste år blev det til tre danske arbejder på Cyber-shortlisten, men i år blev 20 danske bidrag konverteret til blot én nominering: Tictac Micha, af Buzzanova for Ferrero Scandinavia. Den kan ses her:

http://www.youtube.com/watch?v=CV7KknrJuSs

Det tankevækkende ligger i, at danske bureauer ikke kan være mere med i Cyber Lions – og her tænkes ikke kun på webbureauer, for blandt de mange svenske bidrag er en del fra traditionelle reklamebureauer. Shortlisten blev offentliggjort i morges, og alene tidspunktet kan berettige til at opfatte listen som et wake-up call for branchen.

Og for at gøre ondt værre, så var der nul – som i absolut ingen – nomineringer i Design Lions. Scandinavian Designlab, der var årets designbureau ved Creative Circle Award, havde indsendt halvdelen af de otte danske arbejder i kategorien, men det blev ikke til en opfølger af sidste års shortliste-placering.

Var morgenen hård ved danske bureauer, så var aftenen heldigvis langt venligere stemt. Her var der Promo Lions i bronze til både Robert/Boisen & Like-minded og Saatchi & Saatchi.

Robert/Boisen & Like-minded kan betragte sin bronzeløve for Suzukis tankstation som flidspræmien for veludførte lektier. Et halvt bureaus penge tog sidste år til festivalen med formaningen om ikke bare at suge inspiration og trends, men også at formidle det internt efterfølgende. Suzuki lyttede og tog konsekvensen med en løsning, der begyndte som event, løb over viral og PR for at ende på tv.

Saatchi & Saatchi fik sin bronzeløve for The Supersonics – radioføljetonen, der var medforfattet af en lang række topkreative, og som skulle promovere radiomediet over for bureauerne. Og bronzeløven gjorde kunden om muligt endnu gladere:

“Jeg er skide stolt. Det er en af de mest kreative BtB-løsninger, jeg kan mindes. Og den er opnået ved at presse de kreative på en spændende måde og give dem pladsen efterfølgende. Det demonstrerer kreativitet i et alternativt medie, og med The Supersonics kan vi stadig tillade os at håbe på at radioreklamen op at stå,” siger Mitch Fischermann, adm. direktør i Supersonic.