Dansk spil-udvikler i modvind på grund af app

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Femte spil i den danske udviklede Hitman-serie fik bureau-bistand til promoveringen. Desværre skød man sig selv i foden.

I lørdags gav BT fem stjerner til spillet Hitman Absolution, som danske IO Interactive står bag. Selskabet er ejet af japanske Square Enix, men udviklingen er 100 pct. dansk, og markedsføringen er for 90 pcts vedkommende skabt af IO Interactive – i form af et internt reklamebureau med syv medarbejdere.

Ideelt set skulle man have nappet de sidste 10 pct. selv, for lige så godt et rygstød en god anmeldelse er, mindst lige så meget bliver man sat tilbage af dårlig markedsføring.

Reklamebureauet Ralph med kontorer i London, New York og Los Angeles stod bag en Hitman-app, hvor man først identificerede sine Facebook-venner ud fra karakteristika som ”awful makeup”, ”hairy legs” og ”small tits” – vælg selv – hvorefter man vælger grunden til at pudse en Hitman på hende, f.eks. ”She’s cheating on her partner!”.

Skulle en af dine venner nakkes, kunne du identifcere ham som værende udstyret med ”a small penis”. Herefter fik vennen/veninden en personlig hilsen sendt via Facebook, med ordene ”I hope you get killed by a hitman!”, og så pløkkede lejemorderen ellers billedet af din Facebook-veninde i smadder.

Når beskrivelsen står i datid, skyldes det, at app’en holdt mindre end en dag. På Hitmans Facebook-side skrev Hitman selv, at man her havde ramt helt ved siden af skiven. Som følge af reaktionerne fra folk ”har  vi besluttet, at den bedste ting at gøre er fjerne app’en fuldstændigt og hurtigt. Og det har vi gjort nu,” skriver Hitman, der herefter undskylder over for enhver, der er blevet stødt over app’en.

Adweek skriver i en kommentar: Kvikt reageret, PR-folk. Og nu: Gider nogen lige at fyre tekstforfatteren.