DAGENS MEDIA: Sponsor- og eventbureauer leverer rådgivning, implementering og evaluering – men sidstnævnte – erkender MEC Access over Børsen – har det været tyndt med, bl.a. fordi virksomheder ikke har kunnet foretaget en decideret måling af effekten, når de sponserer event.
Det forhold skal nu ændres med ROSE, som er udviklet internt hos sponsor- og eventbureauet MEC Access i tæt samarbejde med MediaLab og ved ekstern rådgivning af CBS og Gersdorff Research.
“Vi har før kunnet måle forskellige elementer som awareness og brandopfattelse, men kun kunnet gisne om, hvorfor der har været en effekt. Nu kan vi bevise en ændring i brandopfattelsen, vi kan bevise, at den kommer fra oplevelsen og fastslå, hvilken særlig del af oplevelsen det drejer sig om – og dette kan vi i forhold til den enkelte forbruger”, siger country manager i MEC Access, Kasper Petersen.
Med et overblik over bindeleddene mellem event og brand får sponsoren også en viden om, hvilke dele af eventen, der skal skrues på, for at opnå det ønskede udbytte i fremtiden.
Og i fremtiden MEC Access kalder ROSE for “niveauet lige under en hjernescanner”. Man udspørger fortsat forbrugerne, men på længere sigt vil det kunne ske på avanceret vis, at man kan nøjes med at spørge dem efter en given event – og stadig kunne påvise ændringer i følelser og holdninger i forhold til brandet.
Det nye værktøj skal kunne bruges, både når man uddeler samplere på Strøget i København og er OL-sponsor. Og sidstnævnte er ikke grebet ud af blå luft, for ROSE vil blive rullet ud internationalt via MEC-netværket med 250 kontorer i 84 lande.
“Der er udskrevet cases i London for at se det i en større sammenhæng – i første omgang sport. Beslutningen om at få ROSE til Wimbledon eller OL træffes internationalt, og afhænger også af at få gjort sponsorerne opmærksomme på muligheden,” siger Kasper Petersen.