Dansk start-up vil gå fra otte til 275 ‘ansatte’ på to år

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det danske firma er et år gammelt, har netop fået 2,5 mio. kr. i kapital og vil være til stede i ti lande om to år. Og så er hovedparten af de fremtidige ansatte lidt anderledes end os andre.

OK, det er måske en tilsnigelse at skrive i overskriften, at den danske virksomhed, BotXO, forventer at have 275 medarbejdere om to år.

Virksomheden har i dag otte ansatte og forventer at være 75 ansatte om to år plus 200 robotter eller chatbots, som disse venlige automatiske kundeservicemedarbejdere kaldes.

​BotXO​s​ ​ambitioner​ ​om at lave en​ ​chatbot​ ​til​ ​automatiseret​ ​kundeservice til kunder i 10 europæiske lande har netop fået en kapitalindsprøjtning på 2,5 mio. kr. fra Esben Gadsbøll, der stiftede Whiteaway og Thomas Black-Petersen, der er iværksætteren bag it-selskabet Inspari og Innovationsfonden.

”Interessen for chatbots er stor, og med investeringen fra Thomas og Esben kan vi udvikle vores platform og vokse hurtigt ,og vi er allerede nu i gang med at indgå aftaler med bureauer om, at de kan tilbyde kunderne vores chatbot-løsninger,” siger Henrik Fabrin, der er direktør og medstifter af BotXO.

BotXO har desuden for nylig ansat en CMO. Det er Martin Stahl, der kommer fra et tilsvarende job hos Agillic.

Martin Stahls opgave er at kommunikere, hvad BotXO står for, så virksomheden kan vokse og blive en del af den stigende efterspørgsel.

”De penge vi har fået af investorerne går primært til at udvikle produktet og ansætte folk og ikke til at markedsføre os. Min opgave er – primært via PR – at fortælle, at en chatbot kan hjælpe marketing og kundeservice,” siger Martin Stahl.

Han fortæller videre, at BotXO går efter at servicere de små sprogstammer.

”Et vigtigt element ved en chatbot, er at forstå sproget, så man kan servicere kunderne på deres eget sprog. Og netop det, er der en stor mangel på, da de store amerikanske løsninger kun servicerer på engelsk.