Af Peter Engholm 25@mail.dk

Volvo hylder fortsat det kuldslåede og barske Sverige. Efter Zlatan og Robyn følger en håndfuld stjerner i en film produceret og instrueret af dansk-svenske New Land. Se filmen her.

Dansk-svenske New Land er – stiftet for blot tre måneder siden – et ganske ungt produktionsselskab, men har på samme korte tid formået at markere sig med film for bl.a. Canada Goose (sammen med RSA Films), H&M og Replay.

Nu følger en ny film – for Volvo, og her betræder selskabet bestemt ikke new land,  men går derimod i fodsporene på flere særdeles succesfulde film – både viralt og salgsmæssigt – i form af først (og fremmest) Zlatan Ibrahimovic og siden Robyn. 

Made By Sweden-kampagnen anslog en kold og grå – samt storladen – tone, og disse strenge spiller New Lands produktion og instruktion elegant videre på. Både i naturen, i byerne og i musikken.

I Zlatan-filmen reciterede fodboldstjernen den svenske nationalsang. Der er ikke meget mindre patos – men en del mere sang – i den nye film ”Vintersaga”, der er en ny version af 1984-nummeret af samme navn. Her sunget af Amanda Bergman og prodceret af Oskar Linnros. Sangen ligger øverst hos både iTunes og Spotify i Sverige.

Selvsamme Linnros medvirker i den nye film sammen med rapperen Jason “Timbuktu” Diakité, atleten Emma Green, den tidl. ishockeyspiller Börje Salming og designeren Carin Rodebjer – alle filmet i deres respektive hjemegn.

Filmen havde premiere i sidste uge på svensk TV4, hvor den blev indrykket i sin fulde længde, 4:14 min., og satte dermed rekord for den længste tv-reklame i svensk historie.

Volvos nye film er instrueret af Gustav Johansson, der arbejder ud fra New Lands Stockholm-kontor. Mens København-kontoret bl.a. har instruktørerne Casper Balslev, Daniel Kragh-Jacobsen, Jan Gleie og senest Nadia Marquard Otzen.

Bureauet bag filmen – og Made By Sweden-kampagnen – er Forsman & Bodenfors.

Kommentarer

  1. Skide flot!
    -set før, virker velkendt, men jo jo flot osv.
    men spænd nu selen venner og lav noget større… -jeg ved i kan! 😉

  2. @Søren: Du er desværre ikke målgruppen, så det forstår jeg godt. Filmen vender sig til os svensker – og da rammer den lige som den skal. En klassisk svensk sang fortolket af to af de hotteste nye artister nye illustreret med en nationalromantisk panorering. Det er 100% Bergmanskt januari-dysterhed – det vi svensker er bygget af. Du ser hele Sverige og svenskheden fra Ystad til Kiruna koget ned til 4 min Volvo-push. Genialt.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club