Dansk-svenske New Land er – stiftet for blot tre måneder siden – et ganske ungt produktionsselskab, men har på samme korte tid formået at markere sig med film for bl.a. Canada Goose (sammen med RSA Films), H&M og Replay.
Nu følger en ny film – for Volvo, og her betræder selskabet bestemt ikke new land, men går derimod i fodsporene på flere særdeles succesfulde film – både viralt og salgsmæssigt – i form af først (og fremmest) Zlatan Ibrahimovic og siden Robyn.
Made By Sweden-kampagnen anslog en kold og grå – samt storladen – tone, og disse strenge spiller New Lands produktion og instruktion elegant videre på. Både i naturen, i byerne og i musikken.
I Zlatan-filmen reciterede fodboldstjernen den svenske nationalsang. Der er ikke meget mindre patos – men en del mere sang – i den nye film ”Vintersaga”, der er en ny version af 1984-nummeret af samme navn. Her sunget af Amanda Bergman og prodceret af Oskar Linnros. Sangen ligger øverst hos både iTunes og Spotify i Sverige.
Selvsamme Linnros medvirker i den nye film sammen med rapperen Jason “Timbuktu” Diakité, atleten Emma Green, den tidl. ishockeyspiller Börje Salming og designeren Carin Rodebjer – alle filmet i deres respektive hjemegn.
Filmen havde premiere i sidste uge på svensk TV4, hvor den blev indrykket i sin fulde længde, 4:14 min., og satte dermed rekord for den længste tv-reklame i svensk historie.
Volvos nye film er instrueret af Gustav Johansson, der arbejder ud fra New Lands Stockholm-kontor. Mens København-kontoret bl.a. har instruktørerne Casper Balslev, Daniel Kragh-Jacobsen, Jan Gleie og senest Nadia Marquard Otzen.
Bureauet bag filmen – og Made By Sweden-kampagnen – er Forsman & Bodenfors.