Dansk turist kampagne for første gang på tysk tv

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Danske turistorganisationer kører for første gang en TV-reklame i Tyskland for ferie i danske sommerhuse. Se filmen her.

Fire danske turistorganisationer er gået sammen om en million kampagne på det tyske marked for at få flere tyske turister til Danmark. Bag kampagnen står tysk bureau.

Det er VisitDenmark, Novasol, Dansk Kyst- og Naturturisme, og Destination Sydvestjylland, der står bag de første TV-reklamer for at få tyskere til at holde ferie i et dansk sommerhus.

Kampagnen har et samlet budget på knap 8,5 millioner kroner og består af en række reklamespots, som over de kommende måneder vises på nationale og regionale TV-kanaler, i udvalgte biografer og TrueView.

Bag kampagnen, som består af et tv-spot på 20 sekunder og tre online spots på 30 sekunder, står det tyske mediebureau Mhoch 4, der både har hjulpet med medievalg og produktion af tv-reklamerne. TV-spottet vises på TV-stationerne RTL West, RTL Nord, Hamburg1, Center TV Düsseldorf, NTV og Sylt1 og i udvalgte biografer.

Tyske turister står for over halvdelen af alle udenlandske overnatninger i Danmark og derfor er den nye kampagne vigtig og der er store forventninger til den fra opdragsgiverne.

”Jeg er glad for, at det er lykkedes at samle kræfterne om en stor TV-kampagne i Tyskland. Det giver stor gennemslagskraft, at vi nu kan komme ud til millioner af købestærke tyske turister med budskabet om feriehusferie i hele Danmark. Det er stærkt,” siger adm. direktør Jan Haapanen, Novasol A/S i en pressemeddelelse.

Sisse Wildt, teamleder i Dansk Kyst- og Naturturisme supplerer:

”Tyskerne er en afgørende målgruppe for dansk kyst- og naturturisme, og de er glade for at besøge kystdestinationerne i Danmark – både de milde østvendte kyster og den rå vestkyst med høje bølger. Derfor er vi rigtig glade for at være en del af den nye TV-satsning, som kan bidrage til vækst i kyst- og naturturismen.”

TNS Gallup har pretestet TV-reklamen og konkluderet, at filmen fungerer ”fremragende” over for de nordtyske børnefamilier. Testen viste blandt andet en særdeles høj score, når det gælder målgruppens interesse for at hente yderlige information og booke en ferie i Danmark.