Dansk ungdomsteam vinder nordisk mesterskab

Peter Engholm
25@mail.dk

Gulltaggen – Norges svar på Creative Circle og DIA – hentede i går tre danske elever op til Oslo for at hylde dem. Igen viser Mediehøjskolen sig fra sin stærke side. Samtidig var der guld og sølv til dansk ungdoms-kreativitet i New York

For tre uger siden smækkede Rasmus Frandsen, kreativ direktør Triple-LBi, handsken i fjæset på danske bureauer, fordi de ikke deltog i Nordic Challenge-kategorien ved Gulltaggen i Norge.

“Selv om det “kun” er en nordisk pris, er det ærgerligt at konstatere, at Danmark stadig ikke gør sig bemærket uden for landets gærnser. Er det fordi, Danmark ikke kender til Gulltaggen, eller er det fordi, det kreative niveau ikke er højt nok til at konkurrere i Norden?”

Den udfordring bed tydeligvis ikke på de unge, for de deltog skam i Gulltaggen – ikke i Nordic Challenge, men i kategorien Bedste Nordiske Elevarbejde.

Og et team bestående af Kaspar Monberg, Mark Rif Torbensen og René Sohn Kammersgaard nøjede ikke med at deltage – de vandt guld, med deres Axe App. Og for det ikke skal være løgn, var der sølv til de to sidstnævnte for deres indsendte Hitman-arbejde.

Alle tre er studerende fra Mediehøjskolen, der atter engang formår at gøre sig gældende i pris-sammenhæng – ikke kun ved YCCA og DIA Future herhjemme, men også internationalt i form af bl.a. Young Lions og Philips/Ridley Scotts store kortfilm-konkurrence i efteråret.

“Vi havde hørt om Gulltaggens nordiske, digitale konkurrence. Det var gratis at deltage, men vi vidste også, at vi ville være oppe imod reklameskolerne Berghs, der vel er den mest anerkendte reklameskole i Norden, og Westerdals. Vi uploadede nogle af vores skolearbejder og håbede det bedste – og i forgårs aftes blev vi ringet op af Gulltaggen: Der var booket fly og hotel til os, for vi havde vundet,” siger Kaspar Monberg.

Omkring 40 nordiske elevarbejder deltog i konkurrencen, og 5 kom på shortlisten – heraf altså de 2 hhv. guld- og sølv-vindende danske arbejder. Se juryens begrundelser her

“Det er nu engang et skolearbejde, der skulle laves på en uge – og vi er blevet belønnet for den gode idé, ikke så meget eksekveringen, som jeg mener, at vi godt kan lave bedre,” siger Kaspar Monberg.

Han vandt i sidste måned YCCA Digital sammen med Jakob Vorre og skal derfor til Cannes Lions til sommer. Og Mark Rif Torbensen og René Sohn Kammersgaard blev for nylig – af Robert/Boisens ADer Kristoffer Gandsager – fremhævet for at spille “en stor rolle i hele udviklingen af konceptet” i Robert/Boisens spots for Ekstra Bladet.

Gulltaggen

Tre danske guldvindere for Bedste Nordiske Elevarbejde, fra venstre: René Sohn Kammersgaard, Kaspar Monberg og Mark Rif Torbensen. Rif og Sohn vandt desuden sølv i kategorien for et andet arbejde. 

I går var Gulltaggen i øvrigt ikke eneste danske ungdomspræstation i udlandet: Ved Andy Awards 2011 i New York fik Andreas Rasmussen, ADder på Anew, guld for “Nike – Globerunner”.

Ved samme lejlighed fik Zoe Sys Vogelius og Thomas Ilum sølv for deres “FedEx – Always First”.

Alle tre har været inde over Miami Ad School, der har afdelinger 9 forskellige steder i verden, heraf 4 i Europa.