Danmark er blevet kåret til verdens lykkeligste folkefærd i en rapport fra Columbia University, og i 2012 sagde en FN-rapport det samme.
Coca-Cola og McCann brugte sidste år dette afsæt for deres (Cannes Lion-vindende) Happy Flag-automat i lufthavnen.
Samme lykkelige kåring og samme sted har inspireret Carlsberg til at give 22 mio. rejsende lidt mere at smile af, når de ankommer til Københavns Lufthavn. Carlsberg har netop sat strøm til en ny ”levende” lysinstallation, som byder rejsende velkommen til Danmark og det lykkelige folk.
”Gensynsglæde er dejligt – og når man som dansker har været i udlandet, er det altid dejligt at komme hjem. Vi synes, det var oplagt at byde velkommen til ”The world’s happiest nation”. Vi siger det naturligvis med et glimt i øjet, men også med en vis stolthed. Carlsberg har altid været stolt af at være dansk og populær uden for kongerigets grænser”, siger Rasmus Bendtsen, Brand Manager i Carlsberg Danmark.
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager er blandt de mange, der har bemærket reklamen: ”Så ved jeg, at jeg er hjemme i Danmark. Skål på det”, skrev hun i en opdatering på Facebook og Twitter.
Bag den iøjnefaldende installation står lysdesigneren Tobias Ebsen, der også var manden bag lysdesignet til Den Danske Pavillon på Verdensudstillingen i Shanghai og har arbejdet med lysfacaden på Armani Store i New York.
Lysvæggen er placeret ved udgangen af ankomsthallen. Den måler 11 x 3 meter og består af 32 LED-bånd, der er animeret bag en materet glasvæg.
Bag projektet står Yellow, der er Carlsbergs reklamebureau, og Clear Channel, som har ansvaret for al outdoor-reklame i lufthavnen.