Dansk version af Youtube kan blive lille revolution

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Den danske version af youtube vil vise dansk indhold og giver annoncørerne nye annoncemuligheder.

Fra i morgen den 7. februar er det muligt at annoncere på den danske version af Youtube, hvor brugerne møder dansk indhold, når de surfer rundt i modsætning til youtube.com, der er spækket med internationalt indhold.

Annoncørerne får f.eks. mulighed for at lave små videospots og deciderede reklamekanaler, som Nike Football har gjort det i USA.

Torben Skjødt, nordisk head of new products and solutions hos Google, som ejer Youtube, tror at det vil revolutionere det danske annoncemarked, og det er director i OMD, Peter Loell, tilbøjelig til at give ham ret i:

”Jeg tror faktisk også, at det kan blive en lille revolution. Det er i hvert fald en rigtig god nyhed, fordi det betyder, at vi får en ny markedsføringskanal”, siger Peter Loell til Børsen.

Han tror dog samtidig, at det bliver en udfordring, at Danmark er meget underudviklet i forhold til videoreklame på grund af det  manglende udbud og de høje priser.

Blandt de danske partnere, der vil blive promoveret på youtube.dk fra i morgen er SF Film, Københavns Universitet og intet mindre end det danske kongehus (Børsen Mediemarked, p. 6-7).