Dansk virksomhed sætter fart på USA med 15 mio. kr.

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Twentythree vil ansætte nye medarbejdere hver måned. Den danske stifter mener, at markedet for videomarkedsføring er i et meget tidligt stadie og mulighederne derfor er enorme.

Twentythree, der leverer en løsning, så virksomheder kan publicere, styre og måle videomarkedsføring, har netop hentet 15 mio. kr. hjem i lånekapital.

Det danske selskab, der blev etableret i 2006, har fået lånet på 15 mio. kr. af en europæisk fond og en bank. Twentythree vil dog ikke ud med hvem låneyderne er.

Pengene skal gå til at ansætte nye medarbejdere hver måned både i Danmark og i USA, siger CEO og medstifter Thomas Madsen-Mygdal:

”Vi skal sætte fart på væksten i USA, hvor vi har indgået partnerskab med HubSpot som det første ud af en række kommende partnerskaber. Vi vil gerne ansætte fem mennesker hver måned, hvis vi kan nå at finde de rigtige.”

Allerede i 2017, voksede Twentythree med 800 procent i USA ifølge Thomas Madsen-Mygdal og det med 40 ansatte i Danmark og USA.

At der er tale om et lån og ikke venturekapital, hvor Twentythree skal afgive ejerandele, understreger styrken i Twentythree, mener Thomas Madsen-Mygdal:

”Vi har vist en anden vej end bare at rejse venturekapital. Andre startups i samme stadie ville måske få tilført 60 millioner i venturekapital, fordi man typisk bruger mange flere penge end man får i kassen. Men vi kan strække pengene meget længere, fordi virksomheden løber rundt.”

Et marked med enormt potentiale
TwentyThree har det seneste år håndteret 1,5 millioner videoer med 1,7 milliarder visninger og har tracket 650 millioner afspilninger.

Med kun tre reelle konkurrenter på markedet – Vidyard, Wistia, and Brightcove mener stifteren, at der er et enormt potentiale:

”Virksomhedernes marketingafdelinger lægger stadig deres videoer på Youtube, men det giver ikke mulighed for tracking og leadscoring. De skaber ikke direkte leads med videoerne, hvilket de ville forvente af deres anden online markedsføring, siger Thomas Madsen-Mygdal og mener derfor, at platforme til videomarkedsføring er på vej frem, men stadig er i et meget tidligt stadie.”

Thomas Madsen-Mygdal, der tidligere har investeret i en håndfuld startups, herunder Podio, Opbeat og Pleo mener, at der kun er omkring 2,5 procent af virksomhederne i markedet, der bruger en platform til videomarkedsføring.