Oven på DIA-arrangørernes evaluering af prisen og i samme uge som både Postens DM-dagen og Creative Circle Award finder sted, lanceres nu endnu en branchepris – nemlig en pris for de bedste mobilapplikationer.
Arrangementet, der får premiere til efteråret, hedder Danish App Awards, og priserne, der uddeles, får titlen Sugarcode – et ord, der klinger af både teknologi og glasur.
Allerede nu er der lavet et site – Sugarcode.com – der både informerer og teaser.
“Fra reklamebranchen ved jeg, hvor fedt det er at få en award, man kan løfte op og have stående – og blive stolt af, fordi det er fremtrædende folk inden for ens egen branche, der har ment, at man skal have dét skulderklap,” siger Nicolas Thomsen, medstifter af app-huset Shape, som har taget initiativ til den kommende award.
Men har applikationer ikke også en plads i f.eks. Creative Circle Award?
“Jo, men som en under-underkategori i Tools & Services, og vi synes ikke, at applikationer skal parkeres dernede, for de er mere omfattende end blot at blive bedømt på ideen,” siger Nicolas Thomsen.
Apps er i den grad brugerrettede – ku’ man ikke bare ta’ Top25-listerne som rettesnor?
“Det er selvfølgelig fedt at få ros fra folk, som bruger app’en, men det vejer også tungt, hvis man får den fra fagfolk, der forstår ikke blot oplevelsen, men også designet og teknikken – og den mængde blod, sved og tårer, der ligger bag,” siger Nicolas Thomsen.
Initiativtagerne er nu ved at have rekrutteret de sidste medlemmer til juryen, der kommer til at bestå af 8-10 personer. Danish App Awards 2011 vil uddele fire Sugarcodes: Årets App, Design, Innovativ brug af teknologi og en Publikumspris.