Danske Bank blev den store vinder ved Creative Circle Award

Peter Engholm
25@mail.dk

Opdateret: Gul Kampagne har været debatteret af bureaufolk, men der var intet at diskutere, da aftenens vinder skulle findes: 2 guld, 1 sølv og 1 bronze til Danske Bank, &Co og Zupa. Se alle vindende bureauer her. Og se vinderne på www.creativecircle.dk

Da Danske Bank i efteråret krængede sin business-blå farve af sig for at signalere, at man også var billig, vankede der kommunikations-klø fra eksperter, bl.a. Jess Myrthu fra PR-bureauet Jøp, Ove & Myrthu:

“Dansk Bank skal ikke sende et “Netto”-signal, og det er jo det, de gør med den gule farve. For er der noget, Danske Bank ikke er, så er det en discountbank. Det er en fuldstænding total signalforvirring.”  

Det var muligvis signalforvirring, men det var helt sikkert modigt og kreativt – og for dét var der rigelig belønning til Zupa og &Co i form af af 2 guld, 1 sølv og 1 bronze ved fredagens Creative Circle Award i Vega i København.

“Alle bureauer evner at levere kreativitet, men ikke alle kunder evner at købe kreativitet. Danske Bank formåede at købe kreativt – på trods af, at de er så store og blå, som tilfældet er. De viste mod ved at gå ind og røre ved kronjuvelerne,” siger David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle.

Så på den led var hyldesten til Danske Bank klar.

Til gengæld stod det mere uklart på selve aftenens award-show – men det var ikke isoleret til Danske Bank, for showet havde mere karakter af gøglermarked end et show, hvor man hylder årets vindere: en endeløs række af priser – ialt skulle 75 på scenen, og det tog ind imellem sin tid, fordi en del sad oppe på balkonen – løbende uddelinger af fadøl, masser af snak blandt publikum, så der skulle kæmpes for at få opmærksomhed på scenen.

Hella Joof kæmpede bravt – men var formodentlig på en umulig opgave. 

Gulkampagnen var &Co’s svanesang for Danske Bank, men samtidig kraftigt medvirkende til, at bureauet topper reklamekategorien.

Lægger man derimod pointene i alle de forskellige kategorier sammen, får man denne Top5:

  • 31  Halbye Kaag JWT
  • 29  &Co
  • 26  Hello Monday 
  • 25  Mensch
  • 25  DDB

Det er denne liste, Creative Circle bruger til at kåre Årets bureau, som altså bliver Halbye Kaag JWT. Grundlaget er en guld for Scandlines (også i dette tilfælde er samarbejdet siden stoppet) i reklamekategorien og så 2 x guld for Quiksilver i håndværkskategorien.  DDBs 5. plads skyldes især guld for Alis Skate Gear.

Her har både Quiksilver og Alis igennem flere år vist deres kreative mod som reklamekøbere, men derudover konstatere, at der er betydelig forskel på det kreative spillerum mellem surf- og skategear på den ene side og en bank som Danske Bank på den anden side.

Robert/Boisen vandt guld for promoveringen af filmen Valhalla Rising, således at der i reklamekategorien blev uddelt i alt 5 guld. Design holdt mere igen med blot én guld, der gik til e-Types for Coop i Mini Identity. Årets Designbureau blev Kontrapunkt med 5 nomineringer, 1 bronze og 1 sølv.

Digitalkategorien undlod helt at dele guld ud, men selv uden dét stads formåede Hello Monday at skille sig ud, med 5 af i alt 13 uddelte awards. Og det gav en sikker titel som Årets Digitalbureau.

Mensch er uofficiel håndværksmester: Bureauet topper craft-kategorien ved at nappe 2 bronze og 1 sølv i tekstforfatter-disciplinen samt 1 guld på fotografi-siden. Og i håndværks-kategorien sad guldet mere løst: 6 stk. ud af i alt 13 uddelte statuetter.

Blandt de øvrige vindere kan nævnes Brandhouse, der fik 2 x sølv; 1 som bureau (for Netto-filmene) og 1 som kunde, hvor Bessermachen Designstudio vandt sølv i design for sin kampagne for bureauet. Samme kunde-bureau konstellation vandt i øvrigt bronze dagen forinden ved DM-dagen i kategorien Opmærksomhedsskaberen.

Bureaubiz har før brugt sin egen pointgivning, men i år har Creative Circle har åbnet for kriterierne for sit eget pointsystem - et system, der måske kan give anledning til diskussion. For guld gives for det arbejde, der ”åbenlyst skiller sig ud fra alle øvrige arbejder i kategorien”. Og de skrappe kriterier skinner da også igennem på den karrige brug af guld: 11 guld, hvoraf 5 var for håndværk, 27 sølv og 24 bronze blev fordelt mellem 153 nominerede arbejder – ud af godt 700 indsendelser. Men systemet giver kun et enkelt point mere for guld end for sølv.

Hertil kommer, at bureauerne skal dele point, hvis der er mere end et bureau på et arbejde – samt en diskussion om håndværks-kategorierne overhovedet skal give point til bureauerne. Det har Bureaubiz ikke hidtil gjort, og havde vi fulgt vores hidtidige linje, ville &Co have været toppet den samlede liste.

Men vi anerkender Creative Circles åbenhed, og derfor er den ovenstående liste og de fem nedenstående lister opstillet efter foreningens system.

Creative Circle Award 2011

Pointtallet står først. Creative Circle giver 1 for en nominering, 3 point for bronze, 4 for sølv og 5 for guld. I håndværks-kategorien tæller pointværdien kun halvt. Står to bureauer opført på arbejdet, deler de pointene mellem sig.

Reklame

  • 26 &Co
  • 22 Halbye Kaag JWT
  • 14 Mensch
  • 13 AarhusKontoret
  • 11 DDB
  • 10,5 Zupa
  • 7 Robert/Boisen & Like-minded
  • 7 Brandhouse
  • 5 Kommunikationsbureauet København
  • 5 Hjaltelin Stahl & Co
  • 5 Awesome Pomegranate
  • 5 BBDO
  • 5 Kadaver
  • 4 Uncle

    Seks med 1 point hver: Made In Valby, Nørgård Mikkelsen, Bates Y&R, Bybird, Naked Communications og Envision

Design

  • 12 Kontrapunkt
  • 10 e-Types Group
  • 10 DDB
  • 9 1508
  • 8 All Right Agency
  • 7 Liebling
  • 6 2+1 Idébureau
  • 6 Bessermachen Designstudio
  • 5 Victor Lieberath Studio
  • 4 Designbolaget
  • 2 Hello Monday
  • 2 Re-public

    Seks med 1 point hver: Mensch, TV 2 Design, The Finest, Line Krüger, Envision:design og Muggie Ramadani Design Studio

Digital

  • 24 Hello Monday
  • 5 Relax, we are the good guys
  • 5 I Am Pelle
  • 5 Lego
  • 5 1508
  • 5 B14
  • 5 Bates Y&R
  • 5 Naked Communications
  • 2 In2media
  • 2 Awesome Pomegranate
  • 2 Plant
  • 2 Skybrud.dk

    Seks med 1 point hver BBDO, Uncle, Triple-LBi, Robert/Boisen & Like-minded, Hjaltelin, Stahl & Co Gruppen og Kommunikationsbureauet København

Håndværk

  • 11 Mensch
  • 9 Halbye Kaag JWT
  • 5,5 Bacon CPH
  • 4 DDB
  • 3,5 JSB Fotografi
  • 3 M2Film
  • 2,5 &Co
  • 1,5 Ogilvy & Mather

    Fire med 0,5 point hver: Scanad, Grey København, TV2 Design og Made In Valby

Special Circle

  • 6 2+1 Idébureau
  • 0,5 &Co
  • 0,5 Zupa

Se alle vinderne på www.creativecircle.dk