Danske Bank ser ud til at være gået i tænkeboks oven på skilsmissen med Saatchi & Saatchi, som kom frem i Børsen i dag.
I hvert fald er marketingdirektør Joachim Rubow meget fåmælt i forhold til spørgsmålet om, hvad der skal ske nu. Både hvad angår valg af nyt bureau eller den fremtidige markedsføring af Danske Bank.
“Både for Realkredit Danmark og Danske Bank gælder det, at vi gør det arbejde, vi er igang med, færdigt sammen i god ro og orden. Vi er glade for vores RD platform, og den kommer til at fortsætte,” lyder den eneste kommentar.
Men med den kommentar står den fremtidige markedsføring af Danske Bank åben. Såvidt Bureaubiz erfarer er der lavet en ny film, som står til at komme i luften inden for den nærmeste fremtid – men det står ikke klart, i hvilket omfang, der er skabt et helt nyt koncept.
Fåmæltheden kan hænge sammen med, at historien om skilsmissen er kommet ud tidligere end ønsket, og at Joachim Rubow således ikke har nået at få lagt en køreplan.
Det er Saatchi & Saatchi, der har opsagt samarbejdet, hvilket har trukket betydelig opmærksomhed – dels fordi Danske Bank er en af de meget synlige kunder, dels fordi banken formodes at lægge en betydelig bureauindtjening.
Saatchi’s adm. direktør, Thomas Falck, er ikke meget mere meddelsom end Joachim Rubow. Om situationen på bureauet siger han dog:
“Når man siger farvel til en kunde, er man selvfølgelig optaget af finde en ny. At vi skilles fra Danske Bank får dog ikke umiddelbart konsekvenser på personalesiden.”
Selv om Joachim Rubow givet nu er blevet en ombejlet herre i bureaubranchen, så er et valg af nyt bureau ikke uden udfordringer, fordi det seneste år har været turbulent på bureausiden.
To lange samarbejder – &Co og Sepia – er stoppet. Robert/Boisen mistede RD til Saatchi, og Wunderman trak sig ud af konkurrencen om dialogbudgettet. Hertil kommer sig, at en del bureauer er spærret på grund af konfliktende kunder.
Zupa er nyt dialog-bureau, og det indgår i Recommended – som i øvrigt for nylig har hentet profiler fra Uncle Grey.
Recommended har også etableret sig i København – men om det er godt nok til, at Danske Bank kunne finde på at overveje at udvide samarbejdet og samle det hele hos Recommended – det forbliver indtil videre spekulationer.