Danske Bank kampagne er nået frem til Harvard Business Review

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Blogindlæg under overskriften “When an ad campaign goes horribly wrong” fremfører, at Danske Bank har overset “new standards” for annoncører.

New normal for annoncører er en meget årvågen og social media kyndig offentlighed, der altid er på udkig efter hykleri. Det ville måske have fået et firma som Danske Bank til at tænke over f.eks. at anvende Occupy-billeder – men i stedet har man ligefrem kaldt sin film for “A new normal demands new standards.”

Harvard Business Review tilhører normalt toppen af faglighed og seriøsitet – og nu har Danske Bank kampagnen fundet vej til spalterne i form af et blogindlæg, hvor Jonah Sachs fortæller om kampagnen under overskriften “When an ad campaign goes horribly wrong.”

Han fremfører bl.a., at Danske Bank har overset det nye normal for annoncører, der handler om, at The Broadcast Era er forbi. Tidligere var forbrugere henvist til at forbruge en kampagne uden at kunne kommentere den eller gøre den til deres egen.

Men hvis man i dag anvender en historie, som nogen vil hævde er deres, så kan de tage til genmæle, og hvis det viser sig, at en annoncørs anvendelse af historien hviler på et meget tyndt grundlag, så opstår katastrofen.

Jonah Sachs opgør et mere end 100 år gammelt råd til marketing-industrien således:

Be interesting, tell the truth, and live the truth.

Danske Bank får godt nok fast i de første to. Jonah Sachs mener, at kampagnen fanger tidsånden godt nok og fortæller det både underholdende og sandfærdigt. Men man falder igennem på det sidste. Banken kan ikke hævde at leve sandheden selv og det får historien til at fremtræde som en kynisk facade.

Bloggen har udløst kommentarer – og ikke alle enige. Bl.a. fremføres det, om det overhovedet kan være et problem for en bank, at nogle tusind Occupy-folk, der ikke alligevel tilhører Danske Banks interessesfære kan udgøre et problem, og at bloggen således ikke godtgør, at Danske Bank rent faktisk har et problem.

Andre kommentarer fortæller dog amerikanerne, at omtalen af bankens kampagnen har været massiv.

Læs bloggen her