Danske Bank må kæmpe hårdt for at få kunderne til at ændre holdning

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Ny måling viser, at der stadig er lang vej for Danske Bank med hensyn til et godt image. Men kommunikationsekspert mener, at banken er godt på vej.

Danske Bank sidder fast i imagekrise, skriver Børsen I dag.

Baggrunden for den udmelding er en meningsmåling fra Greens Analyseinstitut på vegne af Børsen. Her svarer tre ud af fire Danske Bank kunder, at de ikke har ændret syn på banken siden 2013, hvor image-kurven var helt i bund.

”Vi er slet ikke der, hvor vi gerne vil være. Det anerkender jeg. Det kan ikke gøres med et fingerknips. Det er et langt, sejt træk, der skal til,” siger direktør for privatkunder i Danske Bank, Thomas Mitchell til avisen.

Heller ikke kundetilfredsheden er helt tilfredsstillende. 68 procent af Danske Banks kunder er tilfredse eller meget tilfredse, men hos Nordea, Jyske Bank og Sydbank ligger tilfredsheden på et stykke over 80 procent.

Kresten Schultz Jøgensen, adm.dir. i kommunikationsbureauet Lead Agency har følgende kommentar til, hvor Danske Bank står i dag:

“De har bevæget sig enormt langt fra en snobbet og elitær bank, der var rig med de rige ude I udlandet, til at være en langt mere moderne bank i øjenhøjde. De har virkelig flyttet sig” siger han og fortsætter:

”I nogle år har Danske Bank også været hel til grin. Deres New Standards-kampagne var selvmål på selvmål. Siden da er der kommet en ny stil. De leder på en ny måde, de har ny kundedialog og en ny markedsføring, som er langt mindre selvtilstrækkelig og langt mere moderne.”

Banken har tabt over 100.000 kunder over et par år, skriver avisen, men kundeflugten er ifølge Thomas Mitchell ved at stoppe.

Børsen, p. 11-12.