Danske Bank praler med Gul-kampagne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Allerede nu mener banken at kunne konstatere succes for initiativet med at gøre banken gul.

Det var ikke alle, der tog lige positivt imod Danske Banks Gul-kampagne, hvor man på en række facader udskiftede den blå farve med gul og samtidig kørte en annoncekampagne med budskabet om, at banken er en af landets billigste.

Flere i den professionelle verden blandt bureauer kritiserede kampagnen, og Danske Bank fik rent faktisk også en række klager. Det fortæller kundetilfredshedschef, Jonas Torp til Børsen.

“Vi har fået omkring 300 kundeklager, og det er rigtig mange. Disse kunder har reageret på farveskiftet, men er dog faldet til ro, når vi har forklaret, at vi ville vende tilbage til vores normale blå farve, som vi gjorde i sidste uge.”

Klagerne ændrer dog ikke på, at han er særdeles godt tilfreds med kampagnen, som han tildeler karakteren 9-10 på en skala fra 1 til 10.

Den har dels givet nye kunder og dels påvirket bankens image positivt.

Det sidste bygger på en analyse fra YouGov Zapera, der viser, at den tone, forbrugerne anvender, når de taler om Danske Bank er blevet mere positiv.

“Så når man ser isoleret på kampagnen, så har den virkelig haft en effekt. Jeg tror, at kampagnen også på sigt vil styrke Danske Banks image,” siger Lars Gylling fra YouGov Zapera til Børsen.