Af Peter Engholm 25@mail.dk

”Gør det du er bedst til – det gør vi (men ikke lige for tiden)”. Danske Bank sætter et af landets mest indarbejdede slogans i bero. Og reaktionen tolker marketingdirektør, Joachim Rubow, som noget positivt.

Et kig på Danske Banks hjemmeside viser, at den aktuelle kampagne ikke ledsages af “Gør det du er bedst til – det gør vi”, men af “Enig? Sig din mening på danskebank.dk/mening”.

Dette dialogforum og printannoncer slår fast, at Danske Bank nu er med en lytter – og at kommunikationen i øre- og øjenhøjde skal fjerne indtrykket af en bank, der – med Jyllands-Postens ord – har siddet i et elfenbenstårn, mens finanskrise, dårlige regnskaber og Stein Bagger-sagen raser.

Og det er netop det p.t. ramponerede omdømme, der får banken til at sætte “Gør det du er bedst til – det gør vi” i bero.

Kan man sætte et slogan på pause?

“Det har vi i hvert fald gjort. Og det har vi gjort fordi ‘Gør det, du er bedst til – det gør vi’ er et stærkt slogan, som man skal leve op til og gøre sig fortjent til. Vi må være ærlige og sige, at krisen og de konsekvenser, den har haft – samt enkeltstående sager hos os – betyder, at vi ikke synes, at vi har fortjent at gøre brug af det for tiden,” siger Joachim Rubow, marketingdirektør i Danske Bank.

Hvordan sætter man et slogan på hold?

“Vi har ikke lavet en decideret drejebog for, hvordan man gør det. Men vi har besluttet os for at holde igen med at bruge det i en periode. Det er kommet bag på os, at det har fået den opmærksomhed, det har. Det viser, at det er rodfæstet i befolkningen – og det tolker vi som noget positivt,” siger Joachim Rubow.

Hvilke overvejelser har I gjort jer i forbindelse med at have et slogan, man tilsyneladende skal gøre sig fortjent til?

“Et slogan er et løfte til vores kunder, som samtidig giver en retning for banken. Krisen har gjort det tydeligt for os, at ‘gøre det man er bedst til’, handler om, at vi skal blive endnu bedre til at lytte til det samfund, vi er en del af og efterfølgende være i stand til at agere ud fra det. Det handler om at komme tættere på sine kunder. På deres udfordringer. Bekymringer. Glæder og sorger. Uden den indsigt kan vi ikke være den bank, der hjælper sine kunder bedst gennem krisen. Det er det, denne kampagne handler om. Og først når vi har bevist, at vi kan løfte den opgave, vil man igen kunne opleve vores slogan i markedsføringen,” siger Joachim Rubow.

 

Kommentarer

  1. Man kan diskutere om timingen er lidt på bagkant. Men man kan ikke diskutere hvorvidt denne selverkendelse klæder Danske Bank.
    Hvor er det opløftende at møde en annoncør der tager et løfte alvorligt, agerer på omverdenen og tilmed tør overlade talerstolen til kunderne. Well done.

  2. Peter Engholm: Hvis jeg læser dit sidste spørgsmål – “Hvilke overvejelser har I gjort jer i forbindelse med at have et slogan, man tilsyneladende skal gøre sig fortjent til?” – kan jeg næsten få det indtryk, at du finder det overraskende, at virksomheder skal (forsøge at) leve op til det, de kommunikerer …?

  3. Processen spørgsmål-svar var ovre i den lidt omstændige afdeling, og det gi’r det lidt stive spørgsmål – men tag ikke fejl: Jeg synes, i lighed m. Rune, at det er prisværdigt, at Danske Bank tager konsekvensen af – for en tid – ikke at ku’ leve op til eget payoff. Varer pausen længe, er det nærliggende at tro, at der skal bruges ekstra på genskabe aner- og genkendelsen. Men det kan være, at der gøres et nummer ud af det – a la “Gør det du er bedst til – det gør vi … igen”

  4. Jamen jeg bliver nødt til lige at tilkendegive min enighed med Peter Engholm!
    Det er da fantastisk at der er nogen der behandler deres payoff som et seriøst udtryk for hvad der foregår bag murene, og IKKE bare marketing!
    Et plus i bogen hos mig for selvransagelse! Ikke noget virksomheder generelt er fantastiske til!!!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club