Danske Bank topper på kendskab – men dumper på image

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Lego indtager førstepladsen i årets imagemåling fra Berlingskes Business-magasin, der bygger på over 4000 erhvervsledere. Men image og kendskab hænger ikke nødvendigvis sammen.

Danske Bank opnår en topplacering i den nye imagemåling fra Berlingske Business. Spørgsmålet er, om banken er glad for denne score.

I målingen topper Lego foran Novo Nordisk, og det er der ikke meget nyt i. De to virksomheder ligger traditionelt højt i imagemålinger.

Berlingske spørger sammen med IFO og Mannovs bestyrelsesformand, Steffen Lüders over 4000 erhvervsledere, men også når man spørger private forbrugere, som Reputation Institute gør, ligger Lego og Novo højt.

Heller ikke blandt erhvervsledere bliver Danske Bank bedømt positivt – banken falder fra en plads som nr. 104 sidste år til 125 i år – men banken kan dog notere en 1. plads på et punkt: kendskab.

Når man spørger over 4000 erhvervsledere, så er Danske Bank Danmarks mest kendte virksomhed. Til sammenligning ligger Nordea kun på en 14. plads, hvad angår kendskab – men kan dog glæde sig over 20. plads på image.

Desuden kan Danske Bank glæde sig over ikke at være den finansvirksomhed, der har det dårligste kendskab. Den ære tilfalder FIH Bank på plads nr. 137 ud af 140. På kendskab ligger man nr. 104.

Kigger man på Top 10 på kendskab, så må man konstatere, at højt kendskab ikke giver et højt image – måske kan man endda risikere tværtimod. For når mange kender en, så er der også mange, der kan have en holdning til en.

Listen over virksomheder med største kendskab ser således ud – suppleret med den samlede placering i imagemålingen:

1. Danske Bank, 125
2. A.P. Møller – Mærsk, 4
3. Lego, 1
3. Carlsberg, 10
3. DSB, 140 (sidstepladsen)
3. SAS, 139
7. Novo Nordisk, 2
7. DR, 99
7. Bang & Olufsen, 117
10. Danfoss, 5
10. Dansk Supermarked, 34
10. TDC, 116
10. Ikea, 9

Ca. halvdelen af virksomhederne med størst kendskab befinder sig således i den tunge ende imagemæssigt. Og en virksomhed som Novozymes, der indtager 3. pladsen på imagemålingen, er nr. 43 hvad angår kendskab – hvilket faktisk er en tilbagegang i forhold til sidste år, hvor man var nr. 32.

Danmarks mindst kendte virksomhed er North Media (Søndagsavisen), der er nr. 120 på imagelisten.

Image bedømmes på ni parametre: Ledelse, troværdighed, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, konkurrenceevne, finansiel styrke, innovation, ansvarlighed.

Danske Bank klarer sig bedst på medarbejdere, hvor man er nr. 71, hvilket dog er en tilbagegang fra nr. 42. Banken kan glæde sig over fremgang på innovation, hvor man går fra nr. 115 til 85.

Til gengæld dumper man fuldstændig på kommunikation, hvor man går fra 117 til 139 og ansvarlighed, hvor man går fra 116 til 136.