Danske Bank har fået mange hug for efterårets image-kampagne under det nye slogan New Standards. Banken har da også selv erkendt, at den var en fejl, og man har lagt den på hylden til fordel for en mere produkt-orienteret markedsføring.
Men hvis banken troede, at man nu har lagt problemerne bag sig, så troede man forkert. I den årlige imagemåling fra Reputation Institute er der nye hug – faktisk så voldsomme hug, at det ligner en ydmygelse.
På en score der går fra 1 til 100 er Danske Bank faldet fra 53 point til 36 – og lander dermed på sidstepladsen over virksomheder med det bedste image.
Faldet er det største i Reputations analyse, der hvert år måler virksomheders image blandt de 40 mest synlige virksomheder i Danmark.
Det er forbrugerne, der får lov til at give deres mening til kende og ifølge Børsen vil halvdelen af danskerne ligefrem gøre en aktiv indsats for at sige noget grimt om Danske Bank.
Danske Bank har ensidigt fokus på profit
Henrik Strøier, adm. dir. i Reputation Institute mener, at Danske Banks reklamekampagne ”New Standards’ spiller en stor rolle i bankens image-dykning:
”New Standards har begejstret aktiemarkedet og investorerne, men der er en ensidig fokus på profit, som i den grad dumper i danskernes øjne”, siger han til Børsen.
Mikkel Korntved, seniorrådgiver og direktør i Loyalty Group er enig i, at det er kampagnen, der er noget galt med:
”Der er jo intet galt med strategien i sig selv. Men når man lancerer en reklamekampagne med navnet ’New Standards’ samtidig med, at man lukker filialer og begynder at opgøre kunder i rentable og urentable, ser det unægtelig ud, som om man prøver at pakke rationaliseringer pænt ind”.
Hos Danske Bank fokuserer topchef Eivind Kolding mere på kundetilfredshed end på image:
”Vi fokuserer meget på kundetilfredsheden og den ligger faktisk på et pænt højt niveau. Så image og kundetilfredsheden er to adskilte ting”, siger han til avisen.
Danske Banks kommunikationsdirektør, Eva Hald, indrømmer dog at hun gerne ser image-scoren tilbage på niveauet før finanskrisen, som lå på omkring 54 point.
De danskere forbrugere: Disse brands kan vi bedst li’
2013 (2012)
- Lego Group (1)
- Novo Nordisk (6)
- Danfoss (4)
- A.P. Møller Mærsk (8)
- Google (2)
- Grundfos (5)
- Falck (-)
- Carlsberg Group (10)
- Matas (-)
- Novozymes (-)
- Apple Inc. (7)
- Bang & Olufsen (3)
- Siemens Wind Power (9)
- Coloplast Group (-)
- Ikea-koncernen (12)
- Coop (14)
- Microsoft (11)
- Dansk Supermarked (16)
- Arla Foods (20)
- Jysk (13)
- Vestas (15)
- Hennes & Mauritz (-)
- Nordea (19)
- The Coca-Cola Company (22)
- JP/Politikens Hus (-)
- Danish Crown (-)
- Shell Danmark (-)
- Pandora Group (28)
- Berlingske Media (-)
- ISS (26)
- Telenor (25)
- Superbest (27)
- TDC (33)
- 3 (36)
- Aldi (32)
- Saxo Bank (-)
- Telia (35)
- McDonald’s (39)
- BP (38)
- Danske Bank (29)
(Børsen Mediemarked, p. 2-12).