Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Bankens kommunikation udpeges som en af synderne bag, at man aldrig før har haft så utilfredse kunder som nu.

Aldrig før har Voxmeter, der har målt danskernes syn på deres primære bank i næsten fem år, målt så dårlig en rating, som de har gjort med Danske Bank.

”Ja, vi har aldrig før set så dårlig en score – uanset hvilken branche vi taler om. Hvis Danske Bank var en virksomhed i en sektor med større kundemobilitet, ville den derfor ikke overleve særlig længe. Så alvorligt er det”, siger adm.dir. i Voxmeter, Christian Stjer til Jyllands-Posten.

Bank-sektoren imponerer generelt ikke, når der måles på image. De tre bedste banker har i gennemsnit en score på 6.656 point. Men Danske Banks score er helt nede på 4.649 point ud af 11.000 mulige.

Ifølge Christian Stjer er årsagen til den lave score, at der er en generel utilfredshed med banken fordi de taler ned til folk:

”Bankens ledelse prioriterer tilsyneladende store, flotte imagekampagner, hvor banken forklarer kunderne og danskerne, hvordan verden ser ud, i stedet for at tage udgangspunkt i, hvordan kunderne ser verden. Her taler man ned til folk i stedet for at tale med dem. Det har resulteret i, at Danske Bank har en levende reklamesøjle gående rundt og tale negativt om banken”.

Jess Myrthu, adm.dir. i Jøp, Ove & Myrthu er enig i, at man burde tale direkte til kunderne:

“Danske Bank kører kommunikation på makroniveau. Men i dens nuværende situation er det nødvendigt at kommunikere på mikro-niveau. Derfor er det uforståeligt, at banken valgte at køre den meget omtalte kampagne om nye standarder i en ny verden. Den stødte folk og foregik på engelsk, som måske nok er hverdagskost for ledelsen, men ikke for alle kunder”.

Ifølge Jess Myrthu skal Danske Bank passe på, at de ikke kun mister de kunder, som de mener er uinteressante:

”Det værste for banken er, at der er ved at brede sig en stemning, der går ud på, at Danske Bank er dårlig også for erhvervskunder. Det udsagn møder jeg oftere og oftere, og selvom det sikkert er forkert, skal det tages meget alvorligt. Det er ganske enkelt ikke forbundet med prestige at være kunde i Danske Bank længere, snarere tværtimod” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 4-5).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club