Danske Banks store aften: Vandt priser to forskellige steder på Østerbro

Pia Osbæck og Peter Engholm

Danske Bank nøjedes ikke med at støvsuge Mediadagen. Tidligere på aftenen, et andet sted på Østerbro, fik banken en ny pris for dyb kundeindsigt.

Danske Bank havde en forrygende aften på Østerbro i København i går – en af bankens medarbejdere vandt en lodtrækningspræmie – en London-tur for to inkl. musicalbilletter – men nok så væsentligt: Det blev Grand Prix og to andre priser ved Mediadagen, der blev holdt for 7. år i træk.

Men det blev også til en anden og piv-ny pris: Danish Insights Award. Arrangøren var analyseinstituttet Wilke, der giver prisen til en person eller virksomhed, der gennem effektiv brug af kundeindsigter har skabt radikalt bedre løsninger til glæde for alle.

Danske Bank fik premiere-prisen – blandt 120 indsendte arbejder – for “at have vist modet til at gå on-air på TV med opfordring til dialog med kunderne og samtidig afgive løfter baseret på dialogen. Desuden farvede banken deres logo gult for at få markedet til at reflektere over om de nu var så dyre som de blev udråbt til”.

Ifølge Wilke-direktør Morten Schrøder gives prisen til dem, der er bedst til at finde ud af, hvad der rører sig i os mennesker.

Analyseinstituttet har taget initiativ til prisen for at fejre ildsjæle, der lytter til kundernes behov og omsætter den viden til nye ideer. Morten Schrøder kalder det en form for planner pris, der er baseret på strategisk indsigt.

I år er det Wilkes egen pris, men ifølge Morten Schrøder vil analyseinstituttet en af de nærmeste dage sende invitationer ud til marketing- og reklamebranchen med henblik på at få et uafhængigt Board til at stå for prisen fremover – en slags Planner-pris, hvad enten personerne med indsigt sidder på bureauer eller i marketingafdelinger.

Mediadagen har også en Indsigtspris, men Morten Schrøder afviser, at det er to alen ud af ét stykke:

“Mediadagen hylder i højere grad eksekveringen af kampagnerne, altså på et taktisk niveau. Vi vil gerne op på et strategisk niveau med Danish Insights Award”.

Klavs Hjort, marketingchef i Danske Bank, var glad for at modtage en pris, der er baseret på netop kundeindsigt:

“Den strategiske indsigt er vigtig for os. Vi har fem plannere ansat i Group Marketing. Vi vil gerne have, at mindsettet ligger hos os selv og ikke ude på et bureau”.

Sammen med prisen følger der en check på 10.000 kr., som skal gives til et godgørende formål. Hvem vil I give pengene til?

“Vi vil give de 10.000 kr. til en organisation, der kan lære de unge mere om matematik og privatøkonomi, men vi har ikke fundet organisationen endnu. Så den skal vi ud at lede efter”, sagde Klavs Hjort og hastede videre til dagens næste arrangement, der som nævnt også gav gevinst.