Danske Banks topchef: Vi vil blive jaget, røget og prikket ud

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Kampagnen på platformen New Standards vil blive kørt til ende. Det fastslår Eivind Kolding.

Hele finanssektoren er i negativt søgelys, og så er Danske Bank den store, der rager op.

Således lyder en af forklaringerne fra topchefen Eivind Kolding på, at banken bliver udsat for så massiv kritik. Han udtaler sig i dag om den omdiskuterede imagekampagne – men ikke i de store brede medier. Det sker i Børsens Executive-tillæg under overskriften “Vi vil blive jaget, røget og prikket ud”.

I interviewet fastslår han, at New standards kampagnen er led i den strategi, der skal forbedre bankens image, og at den vil blive kørt til ende.

“Jeg står inde for kampagnen. Det, der sker i Danmark er, at vi rører ved den utilfredshed, som ligger meget latent i folkesjælen omkring finanssektoren. Kampagnen prikker til den slumrende løve. Og så får vi kritik for alt; kampagnen, direktørlønninger og hele kavalkaden kommer op igen,” siger Eivind Kolding til Børsen og fastslår, at det er en proces som banken uundgåeligt skal igennem.

“Danske Bank er for stor til at gå i hi i Danmark. Det kan vi ikke. Vi vil blive jaget, røget og prikket ud. Det kan vi lige så godt se i øjnene. Så vi må tage styringen i egen hånd og kommunikere det ud, vi gerne vil, også selv om det skaber noget furore,” siger Eivind Kolding.

Han lægger desuden op til at revidere bankens værdier.

“Vi vil redefinere Danske Banks værdier, men vi vil vente et halvt års tid med at gøre det, indtil denne kampagne lige har fundet sin plads, og vi i ledelsen har noget mere båndbredde til at håndtere det,” siger Eivind Kolding.

Her kan det tilføjes, at hans forgænger i jobbet, Peter Straarup lagde et omfattende værdisæt til grund for den gamle kampagne “Gør hvad du er bedst til” – en kampagne, der var stærkt anerkendt, men som faldt til jorden med et brag, da finanskrisen ankom.

Eivind Kolding bliver også spurgt om, hvad en tilfældig person bliver bedt om at nævne tre gode ting ved Danske Bank. Eivind Koldings tre punkter lyder således:

  • Danske Bank er en bank, der leverer relevante produkter og rådgivning til en konkurrencedygtig pris.
  • Danske Bank er en bank, der sætter de nye standarder.
  • Danske Bank er dygtige og leverer fornuftige resultater.