Danske bureauer og kampagner på liste over verdens mest prisvindende

Peter Engholm,
journalist

Purpose og mod dominerer Business Creative Report fra Adforum, der samler de mest vindende i 2020 inden for otte brancher. Et dansk samarbejde er klodens næstmest vindende.

Når Burger King sætter en Whopper til at gå til i råddenskab, og når Volvo bruger marketingbudget på at påpege det kønsdiskriminerende i testdukker – og lægger sit datasæt frem til fri afbenyttelse – så er det svært for andre at blande sig i topstriden blandt de mest prisvindende kampagner, brands og bureauer.

Dansk-skabte arbejder markerede sig ikke desto mindre i det forgangne år. Det fremgår af Business Creative Report – oversigten, hvor AdForum har gransket mere end 20 awardshows og fordelt resultaterne på 8 forskellige brancher.

et relativt kort webinar blev brancherne gennemgået, og her dukkede et par danske bureauer op: Samarbejdet mellem Mensch og Sansir er ifølge AdForum klodens næstmest vindende det seneste år inden for Transport & Tourism.

Til grund for bureauernes flotte placering ligger deres indsats for Færøerne. På listen over de mest prisvindende kampagner i branchen er dansk-færørske arbejder både nr. 6 og 8.

Også Hjaltelin Stahl  og Dentsu x er med. Black Friday (Re)Sale er nr. 8 på listen over de mest awardslugende kampagner i 2020 inden for Retail – og en medvirkende årsag til, at Ikea er branchens næstmest vindende brand.

Mod og purpose topper listerne
I den absolutte top findes bl.a. de førstnævnte kampagner. Burger King’s mugne Whopper er nr. 1, 2, 3 og 5 på Top5 over kampagner i Food & Bevarages samt nr. 1 og 2 i Retail. Og kampagnen for Volvo ‘The E.V.A. Initiative’ blev nr. 1 og 5 i Automotive og nr. 2 i Luxury.

Mark Tungate, editorial director, AdForum

Burger King bliver af AdForum fremhævet for sit mod, mens Volvo er et blandt en lang række eksempler på en purpose-dreven indsats. Dette ses også i Finance-branchen:

”Der var engang, hvor banker blev portrætteret som The Bad Guys. Denne Top5 understreger, at de gerne vil gøre noget godt,” sagde Mark Tungate, editorial director på AdForum.

Top5-kampagnerne i Finance omfatter bl.a. en indsats for at hjælpe blinde og svagtseende til at få glæde af fodboldkampe, et bidrag i kampen mod impulskøb samt et kreditkort, der måler CO2-påvirkningen af køb.