Danske bureauer tabte første runde om Just-Eat

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Selskabet satser i første omgang på en international tv-kampagne skabt af et engelsk bureau. Men en mere dansk kampagne kan komme på tale senere.

Syv forskellige kokke indgår i det univers, som dansk-skabte Just-Eat nu går i luften med. Det er et internationalt tænkt univers, der kan bruges i alle selskabets markeder, og det er udviklet af engelske VCCP, som vandt opgaven i en konkurrence frem mod sommeren, hvor både danske og engelske bureauer deltog.

Men det er kun første runde, for konceptet er tænkt således, at det kan udvikle sig i forskellige retninger i de enkelte af de 13 lande, som Just-Eat er aktiv i.

“Det kan f.eks. være, at den ene af kokkene slår mere an i et land end et andet,” siger marketingdirektør Mads Neble og fortsætter:

“I første omgang vil de lokale danske aktiviteter bygge på sociale medier, men kigger vi et år frem, så kan det godt være, at der skal udvikles en selvstændig dansk kampagne med tv. Og sker det, så er alt åbent for, hvem der kommer til at lave det.”

Just-Eat har lige nu entreret med Askvig + Stitz om versionering og aktivering af den internationale kampagne. Desuden arbejder man f.eks. også med Facebook-bureauet Komfo.

Men alt er åbent, og beslutter Just-Eat sig for at lave en dansk kampagne, kan der både blive tale om at anvende VCCP, Askvig + Stitz eller et helt tredje bureau.

Just-Eat har tidligere konstateret, at selskabets biler og klistermærker ved restauranterne er den primære driver af trafik. Tv skal etablere et univers, der øger kendskabet og etablerer både en style-guide og et anslag til andre medier.

Men samtidig søger man selvfølgelig at køre mediaplanen i forhold til det impuls-køb, som Just-Eat er: onsdag til søndag og på det mest velegnede tidspunkt på dagen.

Desuden kører man en række program-sponsorater med et dertil indrettet spot (se det her).

Kampagne-teamet handler om at stoppe med at lave mad: “Don’t cook. Just-Eat”.