Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Specielt Robert/Boisen og Uncle blev begavet, da der fredag aften blev vekslet shortliste-placeringer til priser. Kun to danske nominerede vandt ikke noget.

Hvad skal man med mange short-liste placeringer, når bare dem man har bliver til guld, sølv eller bronze?

Denne lidt arrogante holdning kan godt være dansk oven på fredagens uddeling af Eurobest priser. Skal man opgøre resultatet er det i virkeligheden lettest at nævne dem, der ikke vandt noget:

Læger uden grænser fra Hjaltelin Stahl & Co – som i øvrigt vandt guld i Epica – og Robert/Boisen & Likeminded’s Suzuki “benzin-station” i Media-kategorien.

Der er dog næppe megen grædekammer-stemning over det hos nogen af bureauerne. Dels fordi Hjaltelin Stahl fik en bronze med hjem for deres Ikea Sunny Beach film.

Men først og fremmest fordi Suzuki i den grad afslørede sig som en vindercase for Robert/Boisen.

Eventen, hvor man omdannede en benzinstation til en reklame-event for Suzuki, hvor der blev solgt billig benzin, vandt en bronze i sommer i Cannes, og nu kan bureauet skrive en Grand Prix i Outdoor i Eurobest på listen.

Det er ikke en plakat eller lignende, der belønnes. Vinderen står opført som Live advertising, så det er reelt hele eventen som outdoor, der er blevet belønnet som årets bedste i Eurobest.

Hertil kommer, at casen også tog en sølv hjem i Sales promotion.

Men Robert/Boisen var ikke ene om at fejre triumfer. Også Uncle havde en stor aften. Bureauet’s OK-film var ene om at være nomineret inden for Corporate image og var alene på den konto Europa’s bedste på sit felt. Men de holdt hele vejen hjem. Short-liste placeringerne blev vekslet til en Guld-medalje. Alle tre film står på vinderlisten, men de bliver benævnt kampagne og derved skal de “kun” betragtes som en enkelt guld. Ikke tre.

Derved var det dog ikke slut for Uncle. To Fakta-film fik en kampagne-sølv.

Inden for film var det en fransk og hollandsk film for henholdsvis Canal+ og Philips, der vandt Grand Prix.

Endelig skal det nævnes, at DDB vandt en Bronze for McDonald’s i Outdoor og Scandinavian Deisgn Lab vandt Bronze inden for Design for arbejdet for 1:1 Architects.

Så slutfacit blev alt i alt, at kun to danske short-listede ikke blev belønnet, mens slutfacit blev til 1 Grand Prix, 1 Guld, 2 Sølv og 3 Bronze.

Blandt vore nordiske nabolande fik Sverige også en Grand Prix med hjem – nemlig i Direct præsteret af Goss i Gøteborg for School of Engineering.

Se alle vinderlisterne her

 

Kommentarer

  1. Det virker som om at den tid, hvor 10.000 mennesker kravlede op på ryggen af hinanden for at give en lækkersulten kranfører oppe i Eiffeltårnet en chokoladebar, endelig er forbi. Og gode, danske idéer indenfor rimelige budgetter endelig kan være med igen. Tillykke!

  2. Flot nok at vinde bronze i design. Men kan det virkeligt passe at man beløner plank? 1:1 Arkitekter er jo totalt plagieret – se linket til arkitekterne i Australien: http://www.one2one.net.au. Prøv også at se linket til designbureauet (coöp) http://www.co-oponline.net.au/work.php. Scroll ned på siden til casen med 1:1 Architects og derefter scroll til venstre til detalje-billedet med logoet (blåt cover).
    Kan kun sige tillykke til Scandinavian Designlab for at I er så gode til at plagiere. Flot.

  3. Plank synes jeg er en lidt overdrevet beskyldning. Ja, de minder godt utvivlsomt om hinanden. Men med et navn som 1:1 er der nok bare tale om en” first idea” løsning, som begge firmaer er kommet frem til uafhængigt af hinanden? Den ligger ihvertfald lige til højrebenet 😉
    Det australske firma har derimod et bomærke der har ret kraftig reminiscens af A2/WS/HK’s arbejde for 1508.
    http://inspirationlab.files.wordpress.com/2008/10/1508-large.jpg http://www.a2swhk.co.uk/

  4. Peter, du har da ret i at bomærket minder frygteligt meget om 1508´s 🙂 Det jeg bare ikke forstår er man belønner et stykke arbejde som på ingen måde er unikt, men en “first idea” løsning. Burde man ikke belønne design der er nyskabende og unikt istedetfor mainstream design der lige er til højrebenet. Må indrømme at jeg ikke giver så meget for alle de awards der figurerer ude i den store verden. Syntes at det lidt er en skam at et stykke arbejde som det der er udarbejdet for 1:1 skal repræsentere essens af dansk design. Er ret sikker på at hvis vi alle gad sende ind til de forskellige priser, så ville et bureau som Scandinavian Lab få kamp til stregen, da der er rigtigt mange gode designer derude som vi allesammen kan være stolte af.

  5. @Rasmus
    Jeg kan godt følge dig…Med hensyn til design kategorierne, føles det nogen gange, som om man præmierer udfra hvem der sender mange ting ind, er i juryen, via studehandler osv.
    Og så kan man vinde på “first ideas” der er godt eksekveret og ikke nødvendigvis hverken er nyskabende eller unikt. Men der er skam også mange gode ting iblandt 😉
    Udover det er det i min optik ikke et spørgsmål om man “gider” sende ind, men snarere at det er så møghamrende dyrt..Men lad os da give dem kamp til stregen (og kam til deres hår) næste år!

  6. Jeg kan ikke helt se hvordan “plank” er en overdrevet beskyldning – de to logoer er jo stort set identiske!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club