Danske bureauer triumferede ved Eurobest

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Specielt Robert/Boisen og Uncle blev begavet, da der fredag aften blev vekslet shortliste-placeringer til priser. Kun to danske nominerede vandt ikke noget.

Hvad skal man med mange short-liste placeringer, når bare dem man har bliver til guld, sølv eller bronze?

Denne lidt arrogante holdning kan godt være dansk oven på fredagens uddeling af Eurobest priser. Skal man opgøre resultatet er det i virkeligheden lettest at nævne dem, der ikke vandt noget:

Læger uden grænser fra Hjaltelin Stahl & Co – som i øvrigt vandt guld i Epica – og Robert/Boisen & Likeminded’s Suzuki “benzin-station” i Media-kategorien.

Der er dog næppe megen grædekammer-stemning over det hos nogen af bureauerne. Dels fordi Hjaltelin Stahl fik en bronze med hjem for deres Ikea Sunny Beach film.

Men først og fremmest fordi Suzuki i den grad afslørede sig som en vindercase for Robert/Boisen.

Eventen, hvor man omdannede en benzinstation til en reklame-event for Suzuki, hvor der blev solgt billig benzin, vandt en bronze i sommer i Cannes, og nu kan bureauet skrive en Grand Prix i Outdoor i Eurobest på listen.

Det er ikke en plakat eller lignende, der belønnes. Vinderen står opført som Live advertising, så det er reelt hele eventen som outdoor, der er blevet belønnet som årets bedste i Eurobest.

Hertil kommer, at casen også tog en sølv hjem i Sales promotion.

Men Robert/Boisen var ikke ene om at fejre triumfer. Også Uncle havde en stor aften. Bureauet’s OK-film var ene om at være nomineret inden for Corporate image og var alene på den konto Europa’s bedste på sit felt. Men de holdt hele vejen hjem. Short-liste placeringerne blev vekslet til en Guld-medalje. Alle tre film står på vinderlisten, men de bliver benævnt kampagne og derved skal de “kun” betragtes som en enkelt guld. Ikke tre.

Derved var det dog ikke slut for Uncle. To Fakta-film fik en kampagne-sølv.

Inden for film var det en fransk og hollandsk film for henholdsvis Canal+ og Philips, der vandt Grand Prix.

Endelig skal det nævnes, at DDB vandt en Bronze for McDonald’s i Outdoor og Scandinavian Deisgn Lab vandt Bronze inden for Design for arbejdet for 1:1 Architects.

Så slutfacit blev alt i alt, at kun to danske short-listede ikke blev belønnet, mens slutfacit blev til 1 Grand Prix, 1 Guld, 2 Sølv og 3 Bronze.

Blandt vore nordiske nabolande fik Sverige også en Grand Prix med hjem – nemlig i Direct præsteret af Goss i Gøteborg for School of Engineering.

Se alle vinderlisterne her