Danske bureauer må forholde sig til, at nogle virksomheder insourcer bureauopgaver. Men de skal også forholde til til konkurrence fra internationale netværk.
For eksempel har FDM Travel fået løst omkring 100 opgaver via freelance-portaler.
Peter Rahbek, der er marketing- og onlinechef i FDM Travel, fortæller til Børsen om et eksempel på en opgave, der lægges ud til freelancere fra lande som USA, Tyskland, Ukraine, Indien, Polen og Bangladesh:
”Vi bruger stadig danske bureauer og danske designere – og er rigtig glade for det. Men hvis jeg en fredag eftermiddag skal have lavet en mindre ting, der skal køre på hjemmesiden mandag morgen, så er det svært. Jeg har ikke nogen in-house, der kan programmere i Flash. Vi er i benhård konkurrence. Og jeg har ikke råd til at ansætte en flash-programmør, som jeg måske kun har arbejde til 12 dage om måneden”.
Han fortæller også, at udover programmeringsopgaver for at forbedre hjemmesiden, kan det være hjælp til bannerannoncer, som man benytter freelancere til.
Nogle af de mest kendte freelance-portaler er ifølge Børsen, Elance, Odesk og Freelancer.
Elance har f.eks. 2,8 mio. tilknyttede freelancere og 800.000 kunder oplyser chefen for det nordiske marked, Steffen Hedebrandt til Børsen.
Peter Rahbek fra FDM Travel giver dette råd videre, hvis man ønsker at benytte sig af disse portaler:
”Man er nødt til at være knivskarp på sin kravspecifikation. Hvis man giver folk kreative frihedsgrader, så får man formentlig noget andet, end man har forventet” (Børsen Digital, p. 4-6).