Danske influencere bliver presset: God lyd og skarpe billeder er afgørende

Mikkel Wenzel Andreasen,
Relations Specialist

Influencere på sociale medier udgør i stigende grad en forbindelse mellem virksomheder og forbrugere, og det stiller krav til indhold af høj teknisk kvalitet. Det kan mærkes i salget af professionelt lydudstyr.

Danske influencerbureauer rundede i 2018 en samlet omsætning på over 100 millioner kroner, og intet tyder på en afmatning i brugen af kendte personligheder til marketing. Tværtimod. Men i takt med, at der kommer flere penge i influencerindustrien, ændrer kravene fra både virksomheder og følgerne til de danske sociale medie-stjerners produktioner sig også.

“Hvis kvalitetsspændet mellem YouTube og flow-tv bliver for stort, får influenterne svært ved at kunne fastholde seere og følgere.” – Nanna Jørgensen

“Virksomhedernes høje krav til influencerne er blevet meget mærkbare. De briefs, virksomhederne giver influencerne, er længere og mere krævende, og virksomhederne vil godkende de fleste kampagner, inden de offentliggøres. Derfor har mange influencere set sig nødsaget til at steppe op i kvaliteten for at imødekomme annoncørernes strenge krav til kvalitet og indhold,” siger Nanna Jørgensen, agent & creative lead fra marketingbureauet Buzzanova, og uddyber:

“Samtidigt ser mange unge lige så gerne en times YouTube i stedet for flow-tv, men det er også sådan, at hvis kvalitetsspændet mellem de to medier bliver for stort, får influencerne svært ved at kunne fastholde seere og følgere.”

Når danske influencere indtager skærmen foran hundredtusindvis af følgere, er kravene til produktionen høje fra alle fronter. Der skal være styr på grejet, når der er marketingkroner involveret, og så er rystet film og dårlig lyd ikke acceptabelt, hvilket tvinger indholdsskaberne til at tænke teknisk, hvis de vil fastholde følgere og sponsorer.

Johan er én af mange youtubere, der virkelig har styr på, hvad høj kvalitet er. Han går i hvert fald ikke ned på kvaliteten, når han vlogger fra Peru, Tanzania eller andre tropiske destinationer.

https://www.youtube.com/watch?v=ta_hNjXbkTA

Boom i boom-salget
Det kan mærkes hos musikbutikken DanGuitar.dk. Her er efterspørgslen på og rådgivningen efter mikrofoner og optagere skudt i vejret over de seneste år. Og særligt influencerindustrien står for et stigende aftag af lydudstyret.

“Nogle af de meget succesfulde influencere, vi arbejder med, fokuserer benhårdt på troværdighed, ærlighed og humor, og der må formatet aldrig få så høj en production value som for eksempel en nyhedsudsendelse eller en dramaserie.” – Nanna Jørgensen. 

“Selvom vi selvfølgelig i udgangspunktet henvender os til musikinteresserede, så modtager vi nu ofte henvendelser fra youtubere og bloggere, som gerne vil have hjælp og vejledning til, hvordan man skruer et godt lydsetup sammen,” fortæller indehaveren af DanGuitar.dk, Thomas Svenstrup, og uddyber:

“Hvis influencerens fokus på kanalen er mad eller mode, så kan det hurtigt blive kompliceret at sætte sig ind i, om behovet for ens videoer er microports til trådløs lyd, eller om mikrofonen skal være omnidirektionel og monteret på en boomstang eller med klips i reversen. Det hjælper vi tit både nye og mere etablerede videoskabere med.”

Det skal være ægte
Selvom teknikken er i fokus, så er der stadig et vigtigt parameter, som alle influencere er nødt til at opretholde, hvis de vil fastholde deres følgere. Det fortæller Nanna Jørgensen fra Buzzanova:

“Nogle af de meget succesfulde influencere, vi arbejder med, fokuserer benhårdt på troværdighed, ærlighed og humor, og der må formatet aldrig få så høj en production value som for eksempel en nyhedsudsendelse eller en dramaserie. Hvis det begynder at se opstillet ud, så mister skaberne den oprigtighed, som mange begyndte at følge dem for. Derfor er det en balancegang mellem at levere både skarpt og umiddelbart indhold på samme tid.”