Danske Spil får tv-kanal

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om Danske Spils nye tv-kanal og andre satsninger. Samt om flyselskabers omdømme.

I samarbejde med Kanalsport åbner Danske Licens Spil – den afdeling af Danske Spil, der skal konkurrere med nye aktører på det liberaliserede marked – en ny tv-kanal.

TV-kanalen kommer til at kunne ses af 540.000 husstande i Danmark og bliver udbudt af You See og TDC Home Trio.

Det bliver ikke de store sportsbegivenheder man kan se på kanalen, men en række mindre sportsgrene, som ikke sendes på TV2 eller DR, siger adm. direktør for Danske Licens, Jens Aaløse til Børsen.

Danske Licens Spil har også andre tiltag i ærmet for at udnytte de nye muligheder, når markedet liberaliseres den 1. januar 2012.

De kommer til at udbyde poker og kasino på nettet som noget helt nyt. Og sammen med 17 andre nationer, vil de udbyde et fælles puljespil, hvor man skal gætte resultatet af x-antal kampe. Samtidig ser de et stort potentiale i at udbyde vidensspil, specielt til kvinder, om samfundsfaglige emner og så vil de fortsætte med at intensivere indsatsen på mobilområdet.

Jens Aaløses ambition er, at Danske Licens Spil bliver nummer et i såvel sportsspil, som i poker og kasino allerede i 2012 (Børsen, p. 40-43).

Flyselskabers omdømme kan blive bedre

Både SAS, Easyjet og Ryanair har forbedret deres image målt over de seneste 12 måneder ifølge Yougovs Brandindex, som løbende måler virksomheders omdømme.

Men SAS, som ligger højst blandt flyselskaber, ender kun på en 32. plads. Lego topper mens Børsen nævner Læger Uden Grænser (3), Audi (7) og Bang og Olufsen (19) som andre virksomheder, der klarer sig bedre.

Udgangspunktet er således ikke særlig godt, men det kan blive endnu bedre, hvis man er mere proaktiv i kommunikationen.

Det mener Klaus Givskov, partner i PR-bureauet Publi-City.nu, der arbejder med kunder i rejsebranchen. Ifølge ham skal branchen være mere åbne om egne problemer.

Mette Refshauge, kommunikationsdirektør hos SAS mener, at Facebook og andre kanaler vil være med til at skabe en mere direkte kommunikation, der kan give en positiv effekt på selskabets omdømme og hun nævner, at der sker rigtig mange ting i SAS med hensyn til at åbne op og kommunikere direkte med kunderne (Børsen, p. 42-43).