Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Et nyt samarbejde skal samle og modernisere hyggespillene fra Danske Spil, bl.a. yatzy, backgammon og kabaler. Der spilles om penge, og mobilen kommer i centrum. Velkendt bureau skal stå for lanceringen.

Spil som Wordfeud, Quiz Battle og Rumble kommer og går – men klassikere som Yatzy, Backgammon og Hjerterfri består.

Det er grundtanken bag et nyt samarbejde mellem Spigo og Danske Spil, der betyder, at Spigo er i gang med at levere en ny og unik spilplatform til de såkaldte hyggespil fra Danske Spil.

”Vi vil i 2013 udbyde en række klassiske kort-, bræt- og terningespil, hvor hygge  og fællesskab er det centrale omdrejningspunkt. I første omgang bliver det Yatzy, Backgammon, Kabaler, Hjerterfri og den slags,” siger Søren Schneider, produktchef for Poker, Casino & Games hos Danske Licens Spil.

Den nye aftale får stor betydning for tilgængeligheden af spillene. For med den nye platform bliver det nemlig også muligt at spille med på både smartphone og tablet.

”Wordfeud er jo i bund og grund det gode gamle Scrabble, som er blevet frisket op til en mobil/tablet løsning. Og det samme håber vi at gøre for yatzy, hjerterfri osv. Måske ikke helt i samme målestok som Wordfeud – men alligevel,” siger Søren Schneider.

De klassiske spil har ligget på Danske Spil i en rum tid, men platformen er ikke kun moderniseret til at fungere på mobilen og lægge nye spil ind, men vil også kunne rumme turneringer og et community-element.

”Man vil både kunne spille alene og mod andre – og spille flere ad gangen. Og spille om penge. Man bliver ikke millionær eller det, der ligner. Men Danske Spil henvender sig til de mennesker, der får lidt ekstra spilleglæde, når der er lidt mønter på spil,” siger Søren Schneider.

I foråret går den nye hyggespil-platform i luften, med en lanceringskampagne, der også vil have fokus på mobil-muligheden. Bureauet er BBDO, der har bistået Danske Spil i en årrække med Oddset og senest er tilføjet Casino og Poker.

Danske Spils makker på platform-siden er Spigo, og her er man ifølge en pressemeddelelse begejstret for samarbejdet:

”Vi glæder os meget til sammen med Danske Spil at få ”games-kategorien” til at vokse. Det er en spritny casual spil-platform, hvor alle spil laves i HTML5,” siger Kasper Kau, direktør i Spigo. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club