Prøv at søge på Millionlotteriet på Google. Det er navnet på Danske Spils nye lotteri, hvor markedsføringen gik i gang i mandags. Men øverst på Google-søgningen ligger en annonce fra Klasselotteriet, der henviser til web-adressen www.millionlotteriet.dk.
Forvirret? Det er Klasselotteriet, der ejer domænenavnet, og selskabet har netop i sidste uge startet en markedsføring af navnet.
“Vi er i fuld gang med at lancere en række nye tiltag, der skal befæste vores position som hele Danmarks millionlotteri. I forbindelse med vores første trækningsdag i juli lancerede vi hjemmesiden gladevindere.dk, et tilbud til vores mere end 40.000 månedlige vindere om at dele deres vinderglæde med resten af befolkningen,” siger Klasselotteriets adm. dir., Elisabeth Jørgensen, og fortsætter:
“I sidste uge gik vi desuden i luften med en ny kampagne, der hedder millionlotteriet.dk, og som er optakt til Klasselotteriets efterårskampagne, der i næste uge følges op med en husstandsomdelt brochure.”
Hun afviser, at initiativet tager sigte på at drille Danske Spil.
“Det er lang tid siden, vi købte domænenavnet og vi har gennem længere tid forberedt en anvendelse. Vi bruger Millionlotteriet mest til markedsføring af vores hellodder,” siger Elisabeth Jørgensen.
Hos Danske Spil får initiativet heller ikke Linda Frøkjær op af stolen.
“Vi var i vores forarbejde bekendte med, at Klasselotteriet ejede domænenavnet, og har derfor også været indstillet på at det kunne komme i spil. Men i forhold til det, vi vil med spillet, så mener vi, det er det rigtige navn, og derfor holdt vi fast i det,” siger Linda Frøkjær.
Danske Spil har valgt at slå på, at det nye spil er “spillet med den største millionchance” og på den måde udfordre Klasselotteriet, der længe har brugt det som pay-off.
Klasselotteriet tager dog den nye konkurrent roligt – selvom man indrømmer, at man godt kan være lidt forundret over, at Danske Spil, der har statsmonopol på en lang række spil, i så udpræget grad har følt sig kaldet til at lægge sig klos op ad Klasselotteriets koncept og timing.
“Vi er overbevist om, at Danske Spils nye lotteri vil være en fordel for Klasselotteriet på sigt, fordi Danske Spil i kraft af sin størrelse og store markedsføringsressourcer kan åbne markedet endnu mere for lotterier. Så vi glæder os over de mange millioner, som Danske Spil nu investerer i markedsføring, som vi er sikre på også vil komme Klasselotteriet til gode,” siger Elisabeth Jørgensen.
Millionlotteriet bliver mere ad-hoc styret i modsætning til Klasselotteriet, og det kan rette pilen mod humanitære organisationers spil.
Hos Kræftens Bekæmpelse har man da også drøftet det nye spil, men selvom det ad-hoc baserede er et fælles træk, så ser Trine Sisbo også væsentlige forskelle.
“Lige som Klasselotteriet har vi også en del faste kunder, men samtidig har vi en sag. Vi kan ikke konkurrere med hverken Danske Spil eller Klasselotteriet hvad angår gevinstchance eller markedsføringstryk, men vi har en sag, og jeg håber, det vil vise sig som en styrke,” siger Trine Sisbo og fortsætter:
“Vi har i flere år levet sammen med Lotto, der jo har kunnet præstere meget attraktive gevinster. Vi har egentlig fundet et relativt stabilt leje, hvor det er gået lidt op og ned, og jeg mener, det er meget svært at udtale sig om effekten af det nye lotteri fra Danske Spil.”
Klasselotteriet vil ikke som sådan tage initiativer for at sikre, at man er spillet med den største millionchance.
“Det nye lotteri er et ad-hoc spil, så når det er i gang, er det rigtigt nok spillet med den største millionchance. Vi fungerer året rundt, og er det permanente spil med den største millionchance,” siger Elisabeth Jørgensen.
Desuden anfører Klasselotteriet, at man fortsat har den største tilbagebetalingsprocent – 65 mod Millionlotteriets 51.