”Gratis” i markedsføringen behøver ikke være fuldstændig gratis for at være tilladt – men der er grænser for, hvor mange betingelser, der kan stilles op. Det er essensen af en afgørelse fra Forbrugerombudsmanden, som har underkendt en kampagne fra Danske Licens Spil.
Det gælder kampagnen ”Weekend Vinderen”. Forbrugerne blev lovet op til 100 gratis spins til online spilleautomater, hvis de betalte et indskud på minimum 25 kroner til deres Casino-konto.
Imidlertid kunne forbrugerne først hæve deres indskud, bonusbeløb og de afledte gevinster, når de havde omsat indskud og bonusbeløb 15 gange.
Danske Licens Spil har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at forbrugerne havde mulighed for at hæve gevinsten og indskuddet, før de havde opfyldt gennemspilskravet. Men kun hvis gevinsten og indskuddet ikke var højere end det beløb, forbrugeren selv havde indskudt.
”Danske Licens Spil lovede forbrugerne ”gratis” spins, hvis de tilmeldte sig kampagnen. Men samtidig blev muligheden for at trække en gevinst forringet. Så de ”gratis” spins var reelt ikke gratis, og derfor var det vildledende, og det har jeg indskærpet over for selskabet,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Danske Licens Spil, der er en del af Danske Spil-koncernen, har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at selskabet har indstillet kampagnen og ikke forventer at gentage den i samme form.