Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Studerende fra Reklamelinjen står bag udviklingen af en ny kampagne for møbelbrandet Takt, der går humoristisk til budskaber om bæredygtighed. Bacon står bag produktionen. Se filmen her.

Et projektforløb for studerende på den kreative uddannelse, Reklamelinjen, er blevet til en kampagne i 21 europæiske lande. Afsenderen er møbelbrandet Takt, der blev bedt om at være opdragsgiver til en opgave for de studerende. Takt slår sig op på at være en ‘radikalt gennemsigtig’ spiller i møbelindustrien, der sælger møbler direkte til kunderne og giver dokumentation for co2-aftryk for alle dele af produktionen, og efterspurgte derfor ideer til at kommunikere bæredygtighed i hverdagen. 

De studerendes bud var at takke ungdommen for at vise vejen til en bæredygtig livsstil. Det budskab er siden blevet videreudviklet og vækket til live i et skævt og farverigt univers af produktionsselskabet Bacon og instruktøren Bine Bach.

I filmen ‘Thank you for living sustainably’ ser man forskellige umærkelige situationer, hvor personer på den eller den anden måde opfører sig bæredygtigt. Ved fx at ligge under dynen i en iskold lejlighed, spise en gulerodshotdog og klistre vinger på porcelænshunde. Samtidig takker en speaker folk for ikke at skrue op for varmen, for at spise kødfrit og for at upcycle gamle ting.

Håbet er, at man med kampagnen kan vise, at det også er muligt at kommunikere bæredygtighed gennem humor og kreativitet – ikke kun gennem skræmmekampagner og gravalvorlig oprigtighed. 

“Bare fordi bæredygtighed er et alvorligt emne, betyder det ikke, at du ikke kan have det sjovt med det – og det er det, vi forsøger at vise med denne her film. Det var utroligt befriende at arbejde med et hold, der opfordrede os til virkeligt at presse vores kreativitet og udforske denne her idé,” siger Bine Bach i en pressemeddelelse. 

Ifølge CMO og medstifter af Takt, Jens Jermiin, rammer de studerendes løsning noget rigtigt, da han mener, at vi skal kigge mod ungdommen, hvis vi skal i mål med den bæredygtige omstilling. Unge er nemlig bevidste om, at der er behov for ændringer i vores dagligdag.

“Når det kommer til bæredygtige livsstile, kan vi kigge mod ungdommen. De er hurtigere til at tilpasse sig, og de viser vejen. Lad os lære af dem og lad os takke dem,” siger han. 

Kampagnen blev skudt i gang d. 19. januar og kører på alle platforme som både organisk og paid i 21 lande i Europa. Desuden kører Takt sideløbende en kampagne på Instagram, hvor man opfordrer folk til at takke andre, der har inspireret dem til at gøre en positiv forskel i deres dagligdag. 

Se filmen her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club