Dansker i front for sydafrikansk bureau – med danske kunder

Peter Engholm
25@mail.dk

Mette er både bureauets og stifterens navn. Det utraditionelle bureau i Cape Town arbejder sammen med sydafrikanske kreative og henvender sig primært til det danske marked.

Man kan sagtens kalde Mette for et nyt dansk bureau – for Mette Melchoirsen Kirsten er dansk, og hun slog dørene op for sit bureau i august.

Også kunderne, som er danske – kendte brands som Novo Nordisk og Leo Pharma.

Alligevel kan det være så som så med det danske, for Mette – både bureauet (se hjemmesiden her) og personen – holder til i Cape Town, Sydafrika.

”Jeg har et ikke full service-bureau, men et full sourcing-bureau. Efter at have set kreativiteten hernede kunne det ikke være anderledes. Jeg henvender mig primært til det danske marked for at løse opgaver inden for marketing og reklame – udført af sydafrikanere,” siger Mette Melchoirsen Kirsten.

Hun er uddannet i PR og kommunikation, og har været selvstændig designer i en del år – med de mange kasketter, der heraf følger, fra kreativ direktør til piccoline. Hele sidste år var Mette Melchoirsen Kirsten lønmodtager, på Fredensborg Rådhus, hvor hun arbejdede på Center for Digitalisering og IT – og sammensatte et idékatalog til effektiviseringer og digitaliseringer i kommunen.

Og hvor – og hvordan – kommer Sydafrika så ind?

”Jeg har haft en produktion i Sydafrika i syv år, og kender derfor en del til kulturen og arbejdsmoralen. Det var en CSR-produktion af tasker, som jeg solgte i Europa, og som blev en del af et Danida-projekt,” siger Mette Melchoirsen Kirsten.

Dertil kommer, at hun er sydafrikansk gift. Sammen med sin mand – og deres to børn – flyttede hun til Sydafrika, hvor hun fik ”et fedt job” som Key Account Manager på et grafisk bureau.

”Det holdt nu ikke længe, for jeg kunne se muligheder i at åbne et firma, som tilbyder danskere at sende deres reklame- og marketingopgaver herned. Jeg er fuldstændig blæst bagover over talenterne – og priserne – her. Jeg får for mange idéer til mit eget hoved og har et stort kreativt netværk, og dén kombination giver a mass collaboration force,” siger Mette Melchoirsen Kirsten.

Hun fremhæver, at Cape Town har vundet titlen World Design Capital 2014. Det kan – eller rettere. bør – kædes sammen med, at Danmark vil styrke sit fokus på Sydafrika de kommende år . Udenrigsministeriet har netop offentliggjort en vækststrategi, hvor fokusområder er ”kunst, design og arkitektur.”.

”Der er muligheder i det for begge lande – og dét samarbejde vil jeg gerne være en del af,” siger Mette Melchoirsen Kirsten.