Dansker ny kreativ direktør i et af Finlands største bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

SEK & Grey vil være Finlands bedste internationale bureau i løbet af to år. Til det formål er der hentet en kreativ direktør fra Danmark.

En kampagne sidste år med heavybandet Hammerfall gav dækservice-kæden Vianor et mersalg på fire gange verdens højeste bygning (hvis dækkene blev stablet oven på hinanden) – og så har den også givet Lars Busekist et job som kreativ direktør på det finske bureau SEK & Grey.

Danskeren ligner noget af en globetrotter – i hvert fald rent cv-mæssigt. Han har arbejdet på R/GA i Los Angeles, 180 Amsterdam og været Executive Creative Director på JWT i Cairo. Dertil kommer bl.a. Saatchi og Partners i København. Helsinki er Lars Busekists hidtil nordligste arbejdsplads.

”SEK & Grey er et perfekt match for mig. Bureauets ECD, Jari Ullakko, og resten af ledelsen har givet hinanden håndslag på at gøre det til Finlands bedste internationale bureau i løbet af to år,” siger Lars Busekist.

Moderne bureau – fra 1935

Ikke en ambition, der er udtænkt ud af ingenting. SEK & Grey er med sine 130 medarbejdere blandt Finlands største bureauer. Det er familieejet, men samtidig ’part of Grey’. Det rangerer blandt de 10 bedste i Grey-netværket – et netværk, som Helsinki-bureauet også bruger aktivt.

”SEK & Grey er fra 1935, men tankesættet er tidssvarende. Vi laver ikke klassisk reklame – ingen gider at involvere sig i postulater længere. Det skaber ingen reel værdi. Vi baserer vores produkter og services på den nyeste viden og på data, og der er kort fra teori til praksis – det bliver implementeret direkte i bureauet,” siger Lars Busekist.

Rolle som producer

Helsinki er to-sproget – finsk og svensk – og kulturen på bureauet er finsk, engelsk og svensk:

”Hvis man på et møde enes om retningen, så rykker alle i den retning. I Danmark kan man godt blive enige på et møde, hvorefter der rykkes i flere retninger. Her er det næsten ingeniør-agtigt. Men bureauet har også mange tekniske eksperter, bl.a. den tidligere chef for Google Mobile. Her skabes ting, der flyder ovenpå på YouTube,” siger Lars Busekist.

Han betegner SEK & Grey som et kollaborativ, der skaber reel værdi for kunderne og forbrugerne – på et stærkt strategisk og praktisk niveau.

”Min opgave er at løfte kreativiteten op på et niveau, hvor det fungerer internationalt, og være med til at opbygge en stærk organisation. Men netop fordi der ofte er tale om digitale økosystemer og om halvskøre ideer, som har solid basis i viden, så er min rolle snarere producer end egentlig kreativ. Jeg har ikke fundet så gode legekammerater i Danmark,” siger Lars Busekist.

Bureau med egen bar og eget øl

Målet er ikke at lave fyrværkeri, hvor folk siger ’næh’ og ’åh’ et øjeblik, og så er det væk igen, men i stedet lave en række bål, hvor folk samles omkring for at snakke sammen. Markedet er blevet til samtaler, og tilstedeværelsen er – som Google beskriver det – micro moments.

Og så er målet også at brygge øl.

”Vi har vores egen bar. Det er vores fællesrum, vores laboratorium. Vi brygger vores egen øl, Nordic Pale Male, og vi har opfordret andre bureauer til at gøre det samme. Så kan vi dyste på bryg. Et andet bureau har allerede meldt sig,” siger Lars Busekist.

Han ser bar og bryg som en måde at nedbryde bureau-siloer på – og ideelt set blive bedre i fællesskab:

”Jeg så forleden den chefstrategiske planner fra en af vores største konkurrenter sidde og arbejde i baren. Det glædede mig, for selv om der selvfølgelig altid vil være et konkurrence-element, så behøver det ikke nødvendigvis at være negativt – og vi kan med fordel mødes, også i situationer hvor vi ikke prøver at stjæle hinandens kunder og profiler.

Tættere på Zentropa end på et bureau

Han ser SEK & Greys virke i krydsfeltet mellem branding/storytelling, teknologi og design. Og Helsinki er på Unescos liste over kreative byer for sit design, og byen er en startup-hub – bl.a. med Slush, en tech-festival, der vibrerer med 6 mia. euro i investor-kapital.

”Det er på én gang rebelsk og ekstremt disciplineret. Det er weird & wonderful, og det kræver mod – både hos bureauet og kunderne. På den måde er SEK & Grey tættere på Zentropa end på et vanligt reklamebureau,” siger Lars Busekist. 

En sammenligning, der har en vis klangbund – al den stund, at Lars Busekists cv også rummer bureauet Rethink, som han stiftede sammen med Lars von Trier og Peter Aalbæk.