Dansker til et af verdens hotte bureauer – igen

Peter Engholm
25@mail.dk

Kaspar Monberg tog i foråret til Toronto – til et job hos Crispin Porter + Bogusky. Eventyret blev kortere end forventet, men fortsætter på lige så uventet manér på et andet hot bureau.

Art Directoren Kaspar Monberg har fået nyt arbejde – denne gang bliver det inden for bygrænsen i modsætning til sidst, hvor turen gik fra København til Toronto. Nu har danskeren fået foden inden for hos Anomaly.

Men lad os kort besøge sommeren sidste år, hvor Kaspar Monberg først fik en sølvløve i Young Lions Cyber i Cannes, siden en henvendelse fra et af klodens hotteste bureauer, Crispin Porter + Bogusky.

Efter to optagelselsesprøver kom han i efteråret i praktik på bureauets hovedkontor i Boulder, Colorado. Det udløste ikke et job på hovedkontoret, for visumkvoten i USA var brugt op, men kort efter hans hjemkomst til København kom et tilbud om et fast job på bureauets kontor i Toronto, Canada.

Helt fast var jobbet dog ikke, skulle det vise sig.

For i marts tiltrådte Kaspar Monberg jobbet i Toronto, og godt et halvt år senere drejede kontoret nøglen om – AdAge beskriver, at CP+Bs globale kunder gjorde det svært for Toronto-kontoret at pitche på det canadiske marked.

Kaspar Monberg fik et tilbud om at flytte tilbage til Boulder, men han og kæresten, Katrine Johansen – der også havde fået job hos CP+B, Toronto, i content afdelingen - valgte at blive i byen og søge job på andre bureauer.

Hendes søgen er i fuld gang, mens hans har givet bid – hos Anomaly, et bureau, der ikke lader CP+B noget tilbage i hotness, og som i øvrigt har samme ejer som CP+B.

”I stedet for at pakke sammen og tage hjem gik jeg ud og snakkede med de forskellige bureauer – og Anomaly lå som nummer ét på på min liste. Og jeg fik jobbet. Det var, som de sagde, netop det tilfælde, hvor den rigtige person gik ind på det rigtige bureau på det rigtige tidspunkt. Det er helt fantastisk,” siger Kaspar Monberg.

Anomaly åbnede kontor i Toronto (det fjerde, efter London, New York og Amsterdam) i april, og sidenhen har pilen peget den anden vej i forhold til CP+B, idet man først har vundet Budweiser og Mini, og i efteråret fulgte så Bud Light-budgettet.