Førhen talte man om socialklasse eller socialgruppe, men i dag kan man i stedet tale om sociale grupper. For de sociale medier har godt fat i danskerne. 8 ud af 10 danskere benytter sig af sociale medier, og alder er ingen hindring. Det viser en analyse fra analyseinstituttet YouGov.
Danskerne har taget de sociale medier til sig – via computere, mobiler og tablets. Kvinderne (82 pct.) benytter i lidt større omfang sociale medier end mænd (78 pct.). Er du single, så er du højst sandsynlig også på, og benytter de sociale medier, for det er hele 89%. Hvilket kun er toppet af 96 pct. af de studerende og 95 pct. af de 15-34 årige. Også den ældre generation er begyndt at tage de sociale medier til sig omkring 39 pct. af 65-74 årige er på.
Og med næsten alle ombord kan vi danskere – ifølge YouGov – deles op i fire typer, alt efter tilgangen til de sociale medier:
- De indfødte er altid på og har været det længe og en stor procentdel af dem (69 pct.) kan slet ikke undvære de sociale medier.
- De pragmatiske er meget på, men der skal være et klart formål og de fleste i denne gruppe føler sig ikke afhængige af dem.
- De defensive er kendetegnet ved at være skeptikere, som først nu så småt er begyndt at se formålet med sociale medier.
- De krævende, som er meget på, men ikke gider tidsspilde, derfor er det også denne gruppe, der oftere end andre benytter smartphones og tablets til at komme på internettet.
Facebook er den altdominerende spiller indenfor sociale medier. Lige nu kender 97 pct. af befolkningen Facebook, og 91 pct. af dem, der bruger sociale medier, bruger Facebook. Det svarer til 73 pct. af hele befolkningen. Og det er mange timer danskerne ligger på Facebook, 20 pct. af brugerne er på mere end 8 timer om ugen, og i gennemsnit benyttes Facebook hele 4,75 time pr. uge.
“Vi vidste godt, at Facebook var populært i Danmark, men at 73 pct. af den danske befolkning er på og i så mange timer, det er ret imponerende.”, siger Merethe Kring, research team manager hos YouGov.