Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

En ny imagemåling placerer Volkswagen, Mercedes-Benz og Audi blandt de fire stærkeste bilbrands i danskernes optik.

Danskerne har altid haft et godt blik til tyske biler. Sådan er det også stadig. En ny måling foretaget af YouGov viser, at det fortsat er mærker som Volksvagen, Mercedes og Audi, der rangerer højest i danskernes bevidsthed. 

YouGovs ranking over bilmærker viser – ligesom sidste år – at Volksvagen indtager en klar førsteplads hos danskerne. I hvert fald når de skal bedømme bilmærker ud fra kriterierne kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed. Volksvagen har her en samlet score på 29. 

På andenpladsen placerer danskerne Mercedes-Benz (24,7 point), mens svenske Volvo indtager tredjepladsen med 24,1 point. Herefter følger Audi, Toyota og BMW.

Kilde: YouGov

Ud af de seks stærkeste bilbrands er fire af dem således tyske. Det gør sig ifølge YouGov også gældende på globalt plan. Her er rækkefølgen dog en noget anden. 

På globalt plan rangerer Toyota som det stærkeste bilbrand – efterfulgt af Mercedes-Benz, BMW, Audi og Volksvagen. Volvo er på globalt plan først at finde på en syvendeplads.

Om undersøgelsen:
YouGovs globale bilranking er baseret på data fra 22 markeder, som inkluderer Australien, Brasilien, Canada, Danmark, Finland, Frankrig, Indien, Indonesien, Japan, Kina, Malaysia, Mexico, Norge, Pakistan, Saudi-Arabien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Taiwan, Thailand, Tyskland, og USA.

Data er indsamlet fra 1. februar 2021 til 31. januar 2022.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club