Danskerne læser ikke nyheder på Facebook

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Flere medier er tilstede på de sociale medier, men få gider at læse nyheder.

Det er ikke nyheder, som danskerne bruger mest tid på, når de befinder sig på de sociale medier og det til trods for, at der er stadig flere nyhedsmedier på Facebook.

Det skriver Berlingske på baggrund af et forskningsprojekt fra Roskilde Universitet.

Færre end halvdelen af danskerne bruger de sociale medier til at finde, dele eller diskutere nyheder.

”Der er meget andet på de sociale medier, som folk finder mere interessant. Sociale medier er først og fremmest sociale, og vi bruger særligt Facebook til at følge med i, hvad venner og bekendte laver. Samt til at dele underholdende og opmuntrende klip af forskellig art. Nyheder er en ret lille del for de fleste”, siger Rasmus Kleis Nielsen, der er lektor på universitetet.

Ifølge avisen har både DR, Politiken og Berlingske ambitioner om at være mere synlige på de sociale medier, men ifølge Rasmus Kleis Nielsen skal medierne ikke regne med at folk vil kaste sig over nyhederne på de sociale medier.

Berlingske p. 11.