Sponsorbureauet Promovator har spurgt godt 1000 danskere, hvem af 10 navngivne sportsstjerner de helst ser, at virksomhederne bruger deres sponsorkroner på.
Her scorer Nicklas Bendtner en klar sidsteplads. Og det er der en klar årsag til, mener Kresten Schultz Jørgensen, adm.dir. i Lead Agency:
”Han har jo leveret en sand gavebod af spektakulære sager. Det udnytter pressen, for vi er i en tid, hvor landsholdsspillere ikke længere fremstilles som charmerende gadedrenge, men – i Bendtners tilfælde – som idioter”.
Den sportsudøver, danskerne helst ser sponsoreret, er svømmeren Lotte Friis. Det er forståeligt nok siger Kenneth Cortsen, forsker i sporstsbranding ved University College Nordjylland:
”Hun er hårdtarbejdende og tjener ikke kassen og derfor er hun mere på lige fod med den almindelige dansker, som har svært ved at identificere sig med Nicklas Bendteners jetset-liv”.
Listen over hvem, danskerne helst ønsker, at virksomhederne sponsorerer, ser således ud:
- Lotte Friis, svømning: 39%
- Tom Kristensen, motorsport: 26%
- Rasmus Henning, triathlon: 24%
- Caroline Wozniacki, tennis: 22%
- Mikkel Kessler, boksning: 19%
- Ulrik Wilbek, håndbold: 18%
- Mikkel Hansen, håndbold: 14%
- Nicki Pedersen, speedway: 14%
- Christian Eriksen, fodbold: 13%
- Michael Laudrup, fodbold, 11%,
- Daniel Agger, fodbold: 9%
- Morten Olsen, fodbold: 7%
- Nicklas Bendtner, fodbold: 4%
(Børsen MedieMarked, p. 6)