Danskerne vilde med tilbudssites

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at danskerne er vilde med at bruge penge på de såkaldte deal sites og at TV2 nu har indgået aftale med downtown.dk. Samt om bureau, der er blevet gazellevinder fem år i træk, men næste år er det slut.

Danskerne holder igen med privatforbruget. Det hører vi hele tiden. Det ser dog anderledes ud, når der er tilbud på nettet. De såkaldte deal sites som downtown.dk, sweetdeal.dk og spotdeal.dk, der sælger alt fra sushi til skønhedsbehandlinger og charterrejser, er både mangedoblet i antal og popularitet. Faktisk er Danmark det land, som har flest rabathjemmesider pr. indbygger.

Der bliver omsat for omkring en 1 mio. kr. om dagen på deals i Danmark, vurderer analytikere og branchefolk.

“Alene nogle af de største sites kan hver sælge for op mod en kvart million kroner på en god dag”, anslår Christian Peytz, adm.dir. hos Peytz & Co., samt formand for foreningen af internetmedier, FDIM.

Søren Hyldgaard, annoncedirektør i Berlingske Media mener, at vi vil se nye segmenter og produkter dukke op, som vil sprede sig fra restaurant- og frisørbesøg til, at man også vil udbyde huse og biler med op til 50 procent rabat.

Tilbudsjagten blev skudt i gang af amerikanske Groupon. I Danmark sidder de største danske mediehuse dog tungt på deal-markedet. Men udenlandske giganter som Google, Facebook, Ebay og Amazon er på vej. Eksempelvis har Den Blå Avis, der er ejet af Ebay og Krak, der er ejet af Eniro, lanceret hver deres tilbudshjemmeside .

Ifølge Søren Hyldgaard vil der ske et udskilningsløb. Men det er ikke de danske medier, der vil trække det korte strå, mener Christian Peytz, for de står stærkt på grund af, at de har stærke markedsføringskanaler at trække på.

I al stilhed har TV2 indgået et nært samarbejde med downtown.dk og har endda option på at købe sig ind i virksomheden. Downtown kan dermed fremover markedsføre sig på tv2.dk mod at aflevere noget af omsætningen til TV2 (Børsen, p. 40-41).

Gazellevinder fem år i træk, men næste år stopper det

Peytz & Co har været gazellevinder 5 år i træk, men fra næste år er adm.dir. Christian Peytz så godt som sikker på at hans virksomhed ikke bliver gazelle, for selvom der stadig er vækst i toplinjen, bliver det sværere og sværere.

Problemet ligger i den del af forretningen, der leverer løsninger til virksomheder med større hjemmesider og netbutikker, fordi den er baseret på højt specialiserede medarbejdere og deres viden:

“Skal vi vækste 100 procent, skal vi altså også vækste på medarbejdere. En udfordring er her at finde de rigtige mennesker. En anden er at få dem indarbejdet i virksomheden. Du kan godt sætte en ny person ind i et velfungerende team. Men sætter du tre ind, så ændrer det strukturen i teamet. Derfor er vi påpasselige med hvor mange vi tager ind.

Christian Peytz erkender dog, at det er et luksusproblem, hvis Peytz & Co må nøjes med at vækste 15-20 procent.

Efter finanskrisen er der igen opgaver i markedet, men til gengæld er man meget prisfikserede. Han forventer, at virksomheden i 2011 vil komme ud med en lille vækst og et mindre overskud (Børsen, p. 17).