Danskerstrand gør comeback under Cannes Lions

Peter Engholm,
journalist

Op mod 400 danske bureaufolk ventes at komme til Cannes Lions i år. Bureaubiz, Creative Club, &Co., Pong, Kompas Kommunikation og Reklamelinjen er blandt sponsorerne, der vil give flokken et samlingspunkt.

Verdens største kreativitetsfestival, Cannes Lions, vender den 20.-24. juni tilbage i fysisk forstand. Oven på forrige års aflysning og sidste års digitale format bliver 2022-udgaven den første festival i velkendt format i dette årti.

Den mulighed griber en række danske bureauledere, kreative og andre branchefolk, og nu står den legendariske danskerstrand foran at gøre comeback.

”Cannes Lions har alle dage været et ideelt sted for uformel networking – uanset om du har festivalpas eller ej, om du er senior eller studerende. Men det kræver, at der er et samlingspunkt,” siger Per Holm Henriksen, fagansvarlig for Reklamelinjen, og tilføjer:

”Der har tidligere været 200-400 danske fagfolk i løbet af festival-ugen, og ud fra hvad jeg hører, så nærmer vi os i år de 400.”

Han suppleres af Thomas Hartvig, der er partner i Kompas Kommunikation:

”Der er en gnist og gejst i at mødes med andre bureaufolk – særligt dem, du ikke taler med til hverdag. Cannes er en enestående mulighed for dét, man kunne kalde social faglighed. Og vi er godt hjulpet på vej ved, at der allerede nu er en række bureauer og foreninger, som har meldt sig som sponsorer af Danskerstranden.”

TV 2 har siden 2008 været Cannes Lions’ danske repræsentant, og stationen var indtil 2018 vært for en danskerstrand. I 2019 holdt Reklamelinjen, Kompas Kommunikation og Kreativitet & Kommunikation fanen højt – eller rettere; plantede Dannebrog i sandet på LBB Beach, ca. fem minutters gang fra festivalpalæet.

Nu er flokken bag Danskerstranden vokset, og disse sponsorer har allerede meldt sig til 2022-udgaven i Cannes:

  • Reklamelinjen
  • Kompas Kommunikation
  • &Co.
  • Bureaubiz
  • Creative Club
  • Pong
  • … og flere andre har tilkendegivet at ville være med i gruppen af sponsorer. Offentliggørelse følger.
    Hvert sponsorat koster 7000 kr.

Rift om armbånd
Der vil i festivalugen – mandag til fredag – være adgang til stranden i tidsrummet kl. 10-18. Per Holm Henriksen forudser, at der bliver rift om adgangen, for der vil i alt være 200 armbånd til rådighed. Vel at mærke personlige armbånd, understreges det.

”Armbåndene vil senere hen fordeles efter først-til-mølle princippet. Naturligvis står sponsorerne forrest, men vi kommer til at gå solidarisk til værks, så der også bliver plads til f.eks. studerende,” siger Per Holm Henriksen.

Netop adgangen for studerende og talenter gør, at foreningen Young Creatives Danmark har meldt sig i en koordinerende rolle. Hvis man gerne vil være med-sponsor af Danskerstranden under Cannes Lions, så kan man henvende til projektleder og bestyrelsesmedlem Regitze Borgaard på rborgaard@outlook.dk.