Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
CEO i Venyo, Andreas P.Gatten (th), og medstifter Kasper Kabbeltved Pedersen (tv).

Mange i bureaubranchen går rundt med drømmen om at starte noget op for dem selv. Ny serie på Bureaubiz sætter fokus på de startups, der florerer i og omkring bureaubranchen. Den første startup i fokus er dating app’en Venyo, som skaberne bag mener kan effektivisere dating-disciplinen.

Det var en skuffende date, der fik Venyo CEO, Andreas P. Gatten, til finde ud af hvad det rent faktisk var for et problem, som hans startup Venyo skulle løse.

”Jeg skulle på Tinder-date med en pige som jeg havde skrevet frem og tilbage med i et par uger. Jeg synes, at hun var mega dejlig og skidelækker – og jeg havde store forhåbninger til daten. Men da vi så endelig mødtes på en café i indre København, så kunne jeg med det samme mærke, at det aldrig ville blive til mere end det her møde. Det lyder måske overfladisk, men den var der bare ikke i virkeligheden”.

Andreas var efterfølgende skuffet og ærgerlig over, at den pige som han havde bygget forventninger op til, og håbede kunne være det helt rigtige for ham, viste sig at være et fuldstændigt fejlskud.

Tinder-matches viste sig i Andreas’ undersøgelse sjældent at ende i en date.

En dødt datingmarked

I stedet for at dvæle i tristesse funderede Andreas i stedet ingående over, hvad det var der ikke spillede i Tinder-datingkulturen, som han var en del af:

”Hvorfor skulle jeg bruge så lang tid på at skrive med en person, som jeg aldrig har mødt? Jeg ville finde en måde hvor folk kunne komme til at mødes hurtigere face to face og ikke bruge tid på at skrive uendelige SMS-rækker uden at vide, om der egentlig er kemi med personen i den anden ende”.

For at finde ud af om han var alene med sin oplevelse, eller om der faktisk var tale om en tendens i Tinder-dating, lavede Andreas en rundspørge blandt 5.000 CBS studerende, for at finde ud af hvor stor en del af deres Tinder-matches, der egentlig udmøntede sig i andet end blot endnu et match til samlingen.

85% af de adspurgte svarede, at de mødtes med færre end 5% af deres matches, dvs. ud af 100 matches bliver færre end 5 til en date.

Dette var et vidne om, at der er utroligt langt fra at matche på Tinder til at mødes i virkeligheden. Men hvad var årsagen til, at de fleste Tinder-matches aldrig blev til noget?”, spurgte Andreas sig selv.

I CBS-rundspørgen svarede 70% at den hyppigste grund til, at folk aldrig mødte deres matches var at de ganske enkelt aldrig skrev til dem de matchede med –  efter at de havde matchet. Grunden til dette var at folk ikke følte, at det ville blive til noget og at samtalen ’døde’ inden man fik en chance for at mødes.

”Det var sådan, at vi fandt ud af at de fleste som brugte Tinder og Happn osv. havde et problem i forhold til, at de fleste af deres matches i sidste ende aldrig blev til noget, og at man derfor spildte en masse tid på at skrive frem og tilbage uden at have noget at vise for det. Sådan opdagede vi en fejl i det ‘nuværende’ dating-landskab og det var den fejl vi valgte at lukrere på”, fortæller Andreas.

Venyo: En ny dating app bliver til

Idéen med at med at være iværksætter på app-fronten, var dog ikke ny for Andreas. Via et iværksætter-fag på hans CBS studie havde han allerede arbejdet på app’en Venyo, hvor folk kunne live-streame fra klubber, for at vise stemningen på klubben. Denne idé var dog strandet, da det viste sig, at folk faktisk ikke gad at stå at filme i byen.

Andreas’ dårlige date bliver derfor startskuddet til en helt ny drejning for Venyo, der får en fuldstændig anderledes funktionalitet. Samtidig gør den nye drejning også, at Andreas får tiltrukket en investor, et programmør-team og får tilknyttet vennen Kasper Kabbeltved Pedersen, der på det tidspunkt var i praktik på Hjaltelin Stahl, som medstifter af startup’en.

Efter utallige udviklingstimer, når Venyo-holdet frem til Venyos funktionalitet og brugerrejse:

Trin 1: Vælg hvilken dag du skal ud eller hvilket event du skal til.

Trin 2: Vælg hvilken klub du har lyst til at tjekke ud

Trin 3: Se hvem der ellers kommer på klubben eller til eventet.

Trin 4: Se en du kan li’. Like anonymt eller send en drink charm, som gir vedkommende en notifikation om, at du gerne vil drikke en drink med hende/ham i baren.

Trin 5: Match og mød hinanden i virkeligheden.

Denne video forklarer kort konceptet:

Smartere end Tinder

”Det vi gjorde var at putte en ekstra ting på, som ikke er på andre dating apps. Nemlig det at du kun matcher med folk, der skal på den samme klub eller til det samme event som dig selv, på det selvsamme tidspunkt som dig selv, fortæller Andreas.

Adspurgt hvorfor Venyo er en bedre date-skaber end Tinder, svarer han:

”Når singler går i byen eller til koncert eller festival, så er det jo ofte med i håb om også at møde en person af det modsatte køn, der kan blive en kæreste eller en ’friend with benefits’ eller lignende. Derfor skal en god dating app gøre det nemt og effektivt at mødes, så man kan lære hinanden at kende i virkeligheden, i stedet for at holde dig fanget på en app, hvor man sidder og skriver hinanden til døde”.

Iværksætter og bureaumand

Hvor Andreas har fravalgt et ellers lovende job i en bank, for at hellige sig Venyo-projektet, så varetager medstifter Kasper Kabbeltved Pedersen sideløbende med Venyo et fuldtidsjob som konsulent hos bureauet Hjaltelin Stahl.

Vi hørte Kasper, hvordan den konstellation går i spænd:

”Det er selvfølgelig en udfordring, men bestemt ikke umuligt hvis man er god til at strukturere sin tid. Det kræver også man er villig til at ofre byture, kærester og øl med vennerne og i stedet dedikere den fritid til startup projektet. Det er som at have to fuldtidsjob, men for at være helt ærligt, så har ugen timer nok så længe man ikke sover halvdelen væk. Samtidig har jeg jo lært en masse fra mit arbejde, som jeg kan bruge i startup-projektet og omvendt på bureauet.

Hvad er fedt ved at arbejde med startup i forhold til at arbejde på bureau?

”På mange måder er det egentlig det samme, som jeg elsker ved at arbejde på bureau. Det er utrolig fast paced, uforudsigeligt, kreativt, lærerigt og så møder man en masse spændende mennesker. Og så er det selvfølgelig også fedt, at man 100% selv kan bestemme hvad det egentligt er man arbejder på, og hvad slutproduktet skal være.

På hvilken måde adskiller dit startup arbejde sig mest fra bureau-hverdagen?

Der er naturligvis nogle ligheder bare i en mindre skala. Min bureau-hverdag består af rigtig mange interne møder og kundemøder. Når man er en del af en mindre startup, så er den interne del mindre tidskrævende fordi vi er så få. Det er også anderledes fordi man på bureausiden har et ansvar overfor kunden. Man er nødt til at levere til kunden, indenfor en given deadline, lige meget hvad, hvilket ofte kan resultere i nogle lange aftener på kontoret. Det er man ikke på samme måde ved en startup, så her kræver det disciplin at nå dagens ’startup-mæssige’ gøremål selvom klokken er 23.00, og man først lige har fået fri fra arbejde.

Ambitioner og fremtidsforhåbninger

Andreas har nogle meget klare fremtidsmål for sin og makkerens startup:

”Det første mål er at blive en fast del af det københavnske natte- og datingliv. Dernæst vil vi til Aalborg, Århus og Odense. Og senere, internationalt. Det er klart at vi har store ambitioner og håber på at Venyo bliver kæmpe stort. Om det så er noget vi skal sælge senere eller om det skal være vores livsværk, det ved jeg ikke på nuværende tidspunkt. Men selvfølgelig håber jeg på, det bliver mange penge værd. Så meget har jeg da taget med fra CBS..”.

Nu kender jeg jo godt gamet for en ’sælger’, Andreas. Selvom det ikke går rasende godt, så er man jo alligevel nødt til at sige, at det går rasende godt…- men hvordan går det helt reelt for Venyo?

”Haha – helt reelt kan jeg sige at det går godt. Vi er launchet for to måneder siden. I starten havde vi 20-30 nye brugere  om ugen. Og det er nu vokset til  20-30 nye brugere om dagen. Så det stiger eksponentielt. Og vi kan mærke interessen fra eventsteder og klubber, der vil lave samarbejdsaftaler. Vi kan mærke det er ved at tage fat og vi er i en proces, hvor vi er i samtaler med forskellíge venturefunds for at hente ny kapital, så vi kan komme videre ud i landet.

Hvad nu hvis Venyo ikke bliver en succes?

”Så starter vi noget nyt. Jeg har et word-dokument på min computer, hvor jeg over de sidste 4-5 år løbende har skrevet alle mine ideer ned. Jeg vil tro jeg har omkring 30-40 ideer. Så jeg er ikke nervøs. Jeg tror ikke på at det er SÅ svært at få succes som mange gerne vil have en til at tro. Om det så er med en startup, som musiker – eller hvad det kan være. En startup repræsenterer en ’usikker’ vej, men jeg er overbevist om, at det bare handler om at blive ved og lære af sine fejltagelser.

Råd fra en startup’er

Afslutningsvis bad Bureaubiz Andreas om at komme med sine bedste råd til andre folk med en ’start-upper’ i maven:

Hvis du har en ide og en drøm om at realisere den, så begynd at arbejde på at realisere den. Alt for mange gør ingenting fordi de synes de mangler en vigtig ressource og derfor tror, at de ikke kan gå igang før de har den. Det er en fejl. Jeg kan ikke programmere, men jeg er stadig co-founder og CEO for en tech virksomhed. Plus, før du overhovedet skal programmere noget som helst, ligger der et halvt til et helt års arbejde i at teste markedet og bevise ‘proof of concept’. Alt det kan 99% af folk selv gøre, hvis de gider. Og derefter kan man kontakte en business angel eller en ekspert og skaffe sig de sidste ressourcer af den vej. Forudsat at man kan overbevise dem om levedygtigheden af ens idé. Det var sådan jeg gjorde det, slutter Andreas P. Gatten.

Hvis du kender en anden spændende startup Bureaubiz bør kigge på, så skriv en kommentar i kommentarfeltet.

 

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev