DBA i ny kampagne: Ikke altid lige nemt at handle på DBA

Peter Engholm
25@mail.dk

’Tak fordi du er bære-dygtig’ er titel og budskab i DBAs nye kampagne, der spiller på både det klimavenlige i brugthandel og det besværlige.

’Vil du måle sålen indvendigt?’ og ’Er du villig til at gå ned i pris?’. 

Flere aspekter ved at handle brugt kan være irriterende, og for en brugtportal som DBA handler det oftest om at fremhæve de positive sider ved at købe og sælge genbrug. 

I en ny kampagne omfavner DBA imidlertid nogle af de besværligheder, som kan følge med, når vi handler med hinanden – særligt besværet i at hente store og/eller tunge ting, man har købt. 

Det leveres under temaet ’Tak fordi du er bære-dygtig’, som kombinerer klimavenlighed med muskler.

”Der er mange fordele ved at handle brugt, og derfor tør vi godt slå på de sider, der kan være mindre sjove ved at købe og sælge genbrug på vores portal,” siger Julie Schoen, presseansvarlig for DBA.

Kampagnen, der er blevet til i samarbejde med Juniors Agency, består af seks små film, der alle beskriver en handelssituation, der indebærer at fragte en vare hjem fra sælger. I en af videoerne berører DBA også den – for nogen – akavede situation, der er ved at skulle møde fremmede mennesker på dørmåtten. 

”For nogle er det overvældende at mødes med en køber – her kan det anbefales at få varen sendt. For andre er der en charme ved at mødes fysisk med folk. Så får man historien om sin varer med i handlen. Man vil blive overrasket over, hvor mange danskere der rent faktisk finder venner og kærester via DBA-handler,” Julie Schoen og nævner en undersøgelse, hvor hver 20. DBA-bruger har svaret, at de har fået en ven eller kæreste gennem DBA. 

Filmene er produceret af Count Pictures og er instrueret af Ludvig Frøkjær Thomsen.

Videoerne kører lige nu som annoncering på Facebook og Instagram. Planen er at køre dem i to år.