DBU: Carlsberg skylder kvajebajer

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Opdateret: “Landsforædderisk” Carlsberg-reklame har fået danske fodboldfans og DBU op af stolene. Men Carlsberg kommer stærkt igen.

Hvem holder Carlsberg egentlig med? Drengene i rødt og hvidt eller den grønne hær fra Irland?

Dette spørgsmål er blevet diskuteret vidt og bredt på de sociale medier, efter det er kommet danske fodboldfans for øje, at det danske bryggeriselskab står som afsender på en billboard-reklame med et noget landsforræderisk budskab. Det skriver BT.


Billboardet med teksten: ‘Kom så, Irland’ – med tilføjelsen ‘lad være med at fortælle det til bossen i København’.

Reklamen, der er blevet udsendt i forbindelsen med playoffkampen mellem Danmark og Irland, kastede så meget debat af sig, at selveste DBU følte sig nødsaget til at henvende sig direkte til Carlsberg via Twitter:

”Hey Carlsberg, Burde I tage en snak med jeres irske afdeling? Probably… Betyder det kvajebajer til de 2.400 danske fans i Dublin?”


Carlsbergs informationschef Kasper Elbjørn siger til BT, at ’bossen i København’ ikke er videre begejstret for reklamestuntet.

”Vi opdagede den i morges, og jeg kan bekræfte, at bossen i København er blevet orienteret. Han har taget fat i kraven på de irske medarbejdere ovre i Diageo [irsk bryggeri-koncern, red.], som sælger Carlsberg derovre,” siger Kasper Elbjørn til avisen.

BT spørger videre indtil om deres irske kollegaer selv har fundet på reklamen uden at informere den danske ledelse. Hertil svarer Kasper Elbjørn:

”Det er noget, de selv har lavet, og vi er i gang med at finde ud af, hvad straffen til de irske kollegaer skal være. Det må vi komme tilbage til senere på dagen…”

Men hvem holder Carlsberg så med? Danmark eller Irland?

”Carlsberg har brygget øl i Danmark siden 1847 – i 170 år, så vi hepper selvfølgelig på Danmark. Jeg kan forsikre om, at vi elsker landsholdet. Vi hepper på Danmark, og vi har fundet klaphattene frem, for vi vil gerne med til VM.” 

Undskylde vil Carlsberg og Kasper Elbjørn dog ikke:

”Vi har ikke noget at sige undskyld for. Bossen i København er ved at tage fat i kravene på de irske kollegaer.”

Carlsberg svarer igen
Carlsberg har efterfølgende svaret på kritikken med en morsom omskrivning af det oprindelige billboard, hvorpå teksten nu lyder: “Seriøst, Irland? Vi kommer med 3.000 vikinger og en Lord”.

‘Lorden’ er i dette tilfælde en reference til Nicklas Bendtner, der også går under navnet Lord Bendtner.

Bag opslaget står Yellow Advertising, der er  Carlsbergs Facebook-bureau og netop newsjacking er som i dette tilfælde en del af Facebook-strategien.

Game on.