Af Peter Engholm 25@mail.dk

DBU har lyttet til kritikerne: Organisationen børster støvet af, åbner op og går mere ydmygt til værks. Det sker med brandplatformen ”En del af noget større” - udviklet af en ny bureaupartner.

I aften, onsdag, spiller det danske landshold med ordene ’En del af noget større’ på deres spillertrøjer. Det er overskriften på DBU’s nye brandplatform, der er udviklet i samarbejde med ZupaRecommended.

DBU har gennem en årrække oplevet en faldende interesse for fodboldlandsholdet. Og både fans og medier har kritiseret organisationen for at optræde med lukkethed over for omgivelserne.

Organisationen fik sidste år foretaget en imageundersøgelse, og arbejdede videre med indsigterne herfra – og i foråret valgte DBU, efter dialog med en række bureauer, så ZupaRecommended til at udvikle en brandplatform, der skal gøre op med opfattelsen af organisationen som værende støvet og utilnærmelig.

”Vi har brug for at se os selv udefra og ind, og derfor var det naturligt at få en ekstern samarbejdspartner til at hjælpe os med at kridte stregerne op,” siger Katja Moesgaard, kommerciel direktør i DBU.

Med ”En del af noget større” lægger DBU op til en mere inkluderende, omverdens-orienteret tilgang til sin rolle i dansk fodbold – som værten, der bringer alle med en interesse for fodbold sammen. Opgaven var at finde frem til en fortælling, der giver mening i forhold til eliten og landsholdene – og som samtidigt dækker det store arbejde med fodboldskolerne og amatøridrætten i hele Danmark.

Med den nye brandplatform har DBU også sagt farvel til dét at have en hovedsponsor på fodboldlandsholdet – også her føres ”En del af noget større” ud i livet, i form af en kreds af partnere. 

Samme tilgang gør sig også gældende på bureausiden:

”ZupaRecommended har hjulpet os med vores platform. Men vi vil samarbejde med flere bureauer, afhængig af opgaven, og en del ting vil vi løse selv. Det gælder f.eks. ”En del af noget større” på landsholdets træningstrøjer – og, på dispensation fra FIFA, på spillertrøjen i aften – frem til EM i 2016,” siger Katja Moesgaard.

Om den nye platform siger kreativ direktør og partner i ZupaRecommended, Jesper Thomsen:

”Vi har arbejdet med en fortælling, der kan rumme de mange store følelser, der er forbundet med fodbold, men som også samtidigt sætter fokus på det ansvar og den ydmyghed, vi forventer fra en organisation som DBU. Det var i den forbindelse vigtigt for DBU, at platformen også kunne fungere uden reklamefilm og store kampagner, så en del af det fremadrettede arbejde handler om den konkrete bevisførelse, og om hvordan DBU kan udleve brandløftet i det daglige arbejde med både bredden og eliten”.

Udover landsholdets trøje-tryk er der allerede planlagt en række aktiviteter under den nye brandplatform.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club