DDA sætter rekord – igen

Peter Engholm,
journalist

Flere end 330 indsendte arbejder dyster i Danish Digital Awards. Lavere aktivitet generelt i corona-året blev mere end opvejet af en digital acceleration.

Danish Digital Awards (DDA) gør lige som stangspringeren Sergej Bubka i sin tid: Forbedrer sin egen rekord med små nøk. Så skal der ikke helt så meget til at slå rekorden næste gang.

I 2019 fik DDA 316 indsendelser til bedømmelse, i 2020 var tallet 325, og i år runder indsendelserne 330. Det præcise antal kendes først ved en fintælling, og når de sidste tunge filer er kommet sikkert frem.

”Vi havde til at begynde med en lille frygt for, om antallet af indsendelser ville være påvirket af et hårdt corona-år med lavere aktivitet i samfundet generelt og en del mere taktisk kommunikation,” siger Kim Jong Andersen, juryformand og stifter al DDA.

Men denne indledende ængstelse blev snart gjort til skamme:

”Vi havde hørt om den digitale acceleration, og nu har vi fået syn for sagn. Der har på nogle områder været mere vækst de seneste 12-14 måneder end de foregående 10 år tilsammen. Innovationen, investeringer og forretningen er nærmest væltet over på det digitale, og indsendelserne til DDA er et billede på denne transformation.”

Shortlisten offentliggøres i begyndelsen af juni, og awardshowet finder sted torsdag den 26. august.

”Vi har en stærk forventning om, at awardshowet bliver et fysisk ét. Der er en opsparet trang i branchen til at mødes i nogle fysiske rammer,” siger Kim Jong Andersen.

I seks år var DDA arrangeret af Dansk Annoncørforening, men aflysningen af det fysiske awardshow 2020 til fordel for et virtuelt ditto tærede hårdt på økonomien og var medvirkende årsag til nedlæggelsen af foreningen. Den er siden genopstået som Danske Annoncører og Markedsførere under Dansk Erhverv.

DDA ejes nu af Kim Jong Andersen og arrangeres af Dansk Markedsføring, der i forvejen har award-erfaring med Rambukken.