DDB blev en suveræn vinder ved Creative Circle Award

Peter Engholm
25@mail.dk

36 bureauer delte 59 priser. 7 bureauer fik guld – heraf fik 3 endda dobbelt-guld og fik hver titlen som Årets Bureau. 1 bureau overstrålede dem alle. Se guldvinderne og bureaulisterne her.

DDB valgte at lægge den årlige bureau-skovtur til fredag aften i Vega i København, hvor Nikolaj Lie Kaas var aftenens konferencier. Et godt valg, skulle det vise sig, for Creative Circle Award 2012 udviklede sig til en ren fest for bureauet.

Af de 59 statuetter, der blev uddelt på aftenen, fik bureauet de 6 – 2 af guld og 4 af sølv. Og DDB-festen omfattede også kunderne McDonald’s (med Coin Hunters) og Krak (med Jagten), der var opdragsgivere bag de mange priser.

“Det, der gør DDB til en tydelig og værdig vinder, er bredden. Ikke alene bliver det til Årets Bureau i Advertising, der er også en runners up – en solid andenplads – i Digital-kategorien,” siger David Asmussen, næstformand i Creative Circle.

Og DDB har da virkelig formået at sætte en streg under sin digitale formåen – “Alt, hvad vi laver, er gennemsyret af det digitale,” sagde DDBs adm. dir. Pernille Gjøls-Andersen fornylig til Bureaubiz – da man for nylig også blev årets bureau på DIA 12.

Men Creative Circle Award var også en fest for (mindst) 35 andre bureauer – nemlig dem, der blev hyldet på scenen for deres kreative indsats inden for hhv. reklame, digital og design.

Og lige så klar en samlet vinder, DDB var på aftenen, lige så markant skilte Årets Bureau på hhv. digital og design sig ud. Begge bureauer vandt 2 x guld i deres disciplin.

“Hello Monday holder et højt niveau, ikke kun hvad angår kundetype – i form af store brands – men også hvad angår farven på metallet. Det samme gælder e-Types, der bl.a. vinder guld i kongedisciplinen Type Design for Berlingske,” siger David Asmussen.

Juryerne uddelte i alt 59 statuetter – 10 guld, 34 sølv og 15 bronze – hvilket er 3 færre end sidste år, trods et regulært boom i indsendelser i 2012.

“Man kan spørge sig selv, om juryerne har været for strenge, eller om niveauet er faldet en anelse i forhold til sidste år. Jeg tror personligt, at det er en kombination. Jeg ville nu gerne have set en længere shortliste,” siger David Asmussen.

Han er kreativ direktør på Halbye Kaag JWT, der blev Årets Bureau – Advertising ved Creative Circle Award sidste år. I år blev det til to sølv og en Top5 placering blandt reklamebureauerne.

“Vi er glade for resultatet, fordi der er flere forskellige teams på bureauet, der enten har fået en statuette eller blevet nomineret – det gælder både advertising, digital og design, så vi er godt tilfredse,” siger David Asmussen. 

Creative Circle Award 2012 – guldvindere


Kategori * Kunde * Kampagne * Bureau

  • Print B2B * Deloitte * Godmorgen * Mensch
  • Outdoor & Special built * Royal Copenhagen * Handpainted outdoor * UncleGrey
  • Events & digital events * McDonald’s * McDonald’s Coin Hunters * DDB
  • Integrated campaigns * McDonald’s * McDonald’s Coin Hunters * DDB
  • Editorial * Berlingske * Berlingske * e-Types
  • Type design * Berlingske Media * Berlingske * e-Types
  • Brand & product website * B&O Play * Beoplay * Hello Monday
  • Brand driven apps & utilities * Vipp * Vipp desktop bin * Hjaltelin, Stahl & Co Gruppen
  • Service driven apps & utilities * Danske Bank * Danske Bank tablet * In2media
  • Service driven apps & utilities * Lego * Life of George * Hello Monday

Samtlige vindere og nominerede kan ses her.

Creative Circle Award 2012 – Årets bureauer og -kunder

  • Årets Bureau – Advertising: DDB
  • Årets Bureau – Design: e-Types
  • Årets Bureau – Digital: Hello Monday
  • Årets Kunde – Advertising: McDonald’s
  • Årets Kunde – Design: Berlingske
  • Årets Kunde – Digital: Danish Crown

Creative Circle Award 2012 – bureauliste


Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 for sølv og 5 for guld. I håndværk halveres pointværdien i bureauregnskabet, da kategorien både er person- og bureau-relateret.
Creative Circles pointsystem er omtrent det samme, dog gives der her 3 for bronze og 4 for sølv. 

Toplisten – på tværs af kategorier

med samlet antal point

  1. 35 DDB
  2. 24 Hello Monday
  3. 21 e-Types
  4. 17,5 Mensch
  5. 17 UncleGrey
  6. 14,5 & Co
  7. 12 Halbye Kaag JWT
  8. 10 Hjaltelin Stahl Gruppen

Reklame

  1. 19 DDB
  2. 16 UncleGrey
  3. 13 Mensch
  4. 10 Halbye Kaag JWT
  5. 9 &Co
  6. 8 BBDO
  7. 8 Envision
  8. 6 Brandhouse
  9. 5 Ogilvy
  10. 5 Bates Y&R
  11. 4 TBWA
  12. 4 Inkognitocph.com
  13. 4 Bocca
  14. 4 Seligemig
  15. 4 AarhusKontoret + Elektrisk
  16. 3 Radioguru
  17. 3 Saatchi & Saatchi
  18. 1 Bacon CPH
  19. 1 Kommunikationsbureauet København
  20. 1 Advance
  21. 1 TV 2 Networks Promotion

Digital

  1. 24 Hello Monday
  2. 16 DDB
  3. 10 Electric/Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
  4. 8 DialoguePeople/NetPeople
  5. 8 Skybrud
  6. 7 In2media
  7. 6 Spring / Summer
  8. 4 DMJX: Kreativ Kommunikation
  9. 4 e-Types
  10. 3 Kagawa/Jansson
  11. 2 &Co
  12. 1 B14
  13. 1 BBDO
  14. 1 Dwarf
  15. 1 Frankly Web
  16. 1 Halbye Kaag JWT
  17. 1 I Am Pelle
  18. 1 LBi
  19. 1 Mingler
  20. 1 Naked Communikations
  21. 1 Robert/Boisen & Like-minded
  22. 1 UncleGrey

Design

  1. 17 e-Types
  2. 7 OddFischlein
  3. 5 Muggie Ramadani Design Studio
  4. 4 Ineo Designlab
  5. 4 Bocca
  6. 3 Kontrapunkt
  7. 3 &Co
  8. 3 Designbolaget
  9. 3 Loop Associates
  10. 3 Re-public
  11. 1 2+1 Idébureau
  12. 1 Envision
  13. 1 Form Agenda
  14. 1 Halbye Kaag JWT
  15. 1 Inkognito.com
  16. 1 Liebling
  17. 1 Mensch
  18. 1 Scandinavian DesignLab
  19. 1 Seligemig

Håndværk

her halveres pointene i forhold til hovedpriserne

  1. 5,5 &Co
  2. 4,5 Spoiled Productions
  3. 3,5 Mensch
  4. 2,5 Umwelt
  5. 2 Bacon CPH
  6. 2 Robert/Boisen & Like-minded
  7. 2 Lego IHA
  8. 2 Zupa Recommended
  9. 1,5 DDB
  10. 0,5 Ogilvy
  11. 0,5 Saatchi & Saatchi
  12. 0,5 Kommunikationsbureauet København
  13. 0,5 Bessermachen Designstudio
  14. 0,5 Reklamebureauet Os