DDB beskriver det selv således: “I Tribal DDB arbejder husets digitale specialister med integreret kommunikation …”.
Og netop spørgsmålet om det integrerede aspekt fik Tribals adm. direktør, Martin Kristensen, til at stoppe:
“Johnny Henriksen (CEO, DDB Danmark) og jeg havde forskellige ambitioner for, hvordan den digitale kommunikation skal integreres i DDB-regi. Jeg valgte derfor at stoppe – det skete i god ro og orden, og vi er stadig fine venner, men man må i denne situation tænke egoistisk: Hvad er det, jeg vil? Nu tager jeg mig tiden til at tænke over det og i mellemtiden tage noget freelance konsulent arbejde,” siger Martin Kristensen.
Han suppleres af Johnny Henriksen:
“I DDB ønsker vi at tilbyde vores kunder 100 pct. integrerede løsninger – på tværs af og med det rigtige samspil mellem media og platforme. Det kræver den rigtige opstilling af specialister og hollister. Den strategi har vi forfulgt siden starten af ’08 og det ønsker vi at intensivere yderligere i ’09. Det betyder en endnu større organisationsmæssig integration mellem Tribal og DDB, hvorfor vi har foretaget en udskiftning af Martin kristensen med Caroline Bendixen, senest Wunderman. En udskiftning, som vi mener kan styrke både vores digitale udvikling og integration”.
Martin Kristen kvitter et fast job til fordel for at gå freelance.
Det lyder på den ene side som at springe ud fra vippen uden først at tjekke, om der er vand i bassinet …
“Ja, men på den anden side er det nu, at budgetterne flytter over til det digitale. Og fra fast til freelance. Jeg er i hjertet en digital mand, og spørgsmålet er, om jeg skal være på et rent digitalt bureau, vælge en integreret løsning eller noget helt tredje,” siger Martin Kristensen.
Risikerer du ikke forskelligheder a la dem, du netop går fra, hvis du vælger et bureau, hvor det digitale skal integreres?
“Hvis det bliver det integrerede, så må man holde sig for øje, om man skal bruge mest tid på proces og uddannelse eller på at udvikle løsninger. Tribal DDB var mest en rejse i uddannelse, men intet overraskende i det, for det var også, hvad Patrik Danielsson (kreativ direktør, DDB) og jeg kom til DDB for: At styrke det kreative produkt og integrere de digitale ydelser. Nu, hvor vi har høstet frugten, hvad skal vi så stille op med den? Det havde vi forskellig tilgang til”, siger Martin Kristensen.
Skal du til Fremfab, hvor du har været før?
“Det er svært … jeg synes ikke, at de digitale bureauer længere skiller sig ud – og det kan også opfattes som en selvkritik. De er blevet for ensartede, hvor nogle bureauer for nogle år siden havde skarpe profiler. Enten hadede man dem eller også elskede man dem i en grad, at man bare måtte være en del af det. Jeg vil gerne tilbage til det, bureauer som Fremfab var for nogle år siden,” siger Martin Kristensen.